12-14 YAŞ KADIN HENTBOLCULARIN TEKNİK ÖZELLİKLERİNİN TRANSFER ETKİSİ YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE BAL

Danışman: SİNAN BOZKURT

Özet:

Bu araştırma 12-14 yaş kadın hentbolcuların teknik özelliklerinin transfer etkisi yönünden değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Deneysel modele uygun olarak düzenlenen bu araştırmada şu soruya cevap aranmıştır; 1. 12-14 yaş kadın hentbolcuların resesif ve dominant el ile yapılan teknik çalışmalarında transfer etkisi yönünden anlamlı bir fark var mıdır? 2. Resesif el çalışan grup ve dominant el çalışan grup transfer etkisi yönünden dripling değerlerinde anlamlı bir fark var mıdır? 3. Resesif el çalışan grup ve dominant el çalışan grup transfer etkisi yönünden pas değerlerinde anlamlı bir fark var mıdır? 4. Resesif el çalışan grup ve dominant el çalışan grup transfer etkisi yönünden şut değerlerinde anlamlı bir fark var mıdır? Araştırmanın örneklemini; 2017-2018 sezonunda İstanbul Üsküdar Belediyesi Kadın Hentbol Genç Takım oyuncularından rastgele yöntem ile seçilen 18 oyuncudan oluşmaktadır. Bu oyuncuların 12-14 yaş aralığındadır. Çalışma deneysel bir özellik taşıdığından örneklem grubu resesif el kullanan oyuncular (n=9) ve dominant el kullanan oyuncular (n=9) olmak üzere ikiye ayrılmıştır. Oyuncular 6 hafta boyunca, haftada 2 gün düzenli olarak takımların yaptıkları rutin antrenmanlarının ısınma devresinden sonraki, esas devre olan kısımda 25 dakika antrenman yapmışlardır. Birinci takım resesif el ile, ikinci takım dominant el ile hazırlanmış olan; top sürme, pas ve atış içerikli antrenman programını uygulamıştır. Takımlara top sürme (dripling), pas ve atış testleri yapılmıştır. Testlerin uygulanışı ön test ve son test olarak her iki gruba da 6 haftalık gerçekleştirilen çalışma programı başında ve sonunda olmak üzere iki defa yapılmıştır. Araştırmada kullanılan testler; dripling ve pas testleri, Zinn Hentbol Yetenek Bataryası (1981) yer aldığı şekilde yapılmıştır. Şut Testi ise yine Zinn Hentbol Yetenek Bataryası (1981) Önden Atış Beceri Testi, uyarlanarak yapılmıştır. Araştırmanın analizinde; Verilerin analizinde grup içi dağılımların incelenmesinde Wilcoxon Testi kullanılmıştır. Ayrıca gruplar arasındaki farklılığı belirlemek için analiz yöntemi olarak Mann Whitney-U Testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular; yapılan altı haftalık çalışma sonunda resesif el çalışma grubu kendi içinde değerlendirildiğinde dripling ön test ve son test değerleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.01). Pas son test- ön test ve atış ön test-son test değerleri arasında ise anlamlı bir fark bulunamamıştır (p0,05). Dominant el çalışma grubu kendi içinde değerlendirildiğinde dripling ön test- son test ve pas ön test- son test değerleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05). Atış ön test-son test değerleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05). Gruplar arası Mann Whitney U testi verileri karşılaştırıldığında; dripling ön test- son test, pas ön- son test ve atış ön test- son test değerlerinde istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır (p> 0.05). Araştırmanın sonucunda transfer etkisine yönelik yapılan teknik beceriler içeren hentbol antrenman programının 12-14 yaş kadın hentbolcularda, dominant el çalışma grubundaki sporcuların, resesif el çalışma grubundaki sporculara kıyasla daha başarılı oldukları, pas ve atış testleri analizlerinde anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,05). -------------------- This study was carried out to evaluate the transfer characteristics of the technical characteristics of 12-14 year old women handball players. In this research which is organized in accordance with the experimental model, the answer to the question was sought; 1. Is there a significant difference in terms of transfer effect in the technical studies of 12-14 year old female handball players with recessive and dominant hand? 2. Is there a meaningful difference in the dripling values of the recessive hand-working group and the dominant hand-running group transfer effect? 3. Is there a significant difference in the pass values in terms of the transfer effect of the recessive hand-working group and the dominant hand-running group? 4. Is there a significant difference in the throwing values in terms of the transfer effect of the recessive hand-running group and the dominant hand-running group? The sample of the research; In 2017-2018 season, Istanbul Üsküdar Municipality Women Handball consists of 18 players selected randomly from the young team players. It is in the 12-14 age range of players. As the study has an experimental feature, the sample group was divided into two as experimental group (9 people) and control group (9 people). For 6 weeks, players performed 2 days a week on a regular basis, after the warm-up period of the team's routine workouts, they practiced for 25 minutes. The first team applied recessive hand and the second team applied the dribbling, pass and throwing training program prepared with the dominant hand. The dribbling, pass and throw tests were carried out. The application of the tests was performed twice as pre-test and post-test, both at the beginning and the end of the 6 week study program. Tests used in the research; Dripling and rust tests, Zinn Handball Talent Faucet (1981) was made as it is. The Smash Test was performed by adapting the Zinn Handball Talent Battery (1981) Front Throw Skill Test. In the analysis of the research; In the analysis of the data, Wilcoxon Test was used to examine the intragroup distributions. In addition, Mann Whitney-U Test was used as the method of analysis to determine the difference between the groups. Findings obtained in the study; At the end of the 6-week study, a significant difference was found between dripling the pre-test and post-test values of the recessive hand study group (p <0.01). No significant difference was found between the pass pre-test post-test and the throw pre-test and post-test values of the study (p>0.05). When the dominant hand study group was evaluated in itself, a significant difference was found between the dripling pre-test post-test and pass pre-test post-test (p <0.05). There was no statistically significant difference between throw pre-test and post-test scores (p> 0.05). When the Mann Whitney U test was compared between the groups; No statistically significant difference was found in the dripling pre-test post-test, pass pre-test post-test and throw pre-test post-test (p> 0.05). As result of the study, it was found that handball training program, which includes technical skills for transfer effect, was more successful in handball players in 12-14 year old women, in the dominant hand working group compared to the athletes in recessive hand working group and a significant difference was found in the analysis of pass and throw tests (p <0.05).