Altıncı sınıf matematik öğretim programı ile sorumluluk değeri eğitim program tasarısının etkililiğinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HİLAL AYDEMİR ÖZBAY

Danışman: Seyfi Kenan

Özet:

Araştırmanın amacı, 6.sınıf matematik öğretim programı ve sorumluluk değeri eğitim program tasarısının birleştirilerek etkililiğinin incelenmesidir. Araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin bir arada olduğu karma model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında 6.sınıfta eğitim gören deney ve kontrol grubu oluşturmaktadır. Deney grubu 31 kişi ve kontrol grubu 31 kişi olarak çalışma grubu toplam 62 kişiden oluşmaktadır. Araştırma için seçilen sorumluluk değerine ait kazanımları içeren üç adet gerçek yaşam durumu matematik etkinliği deney grubu öğrencilerine uygulanmıştır. Etkinlikler Beykoz Şehit Hasan Kaya Ortaokulu öğrencileri ile haftada bir ders saati olacak şekilde toplam 3 hafta sürmüştür. Veri toplama aracı olarak etkinlikler öncesinde ve sonrasında araştırmacı tarafından geliştirilen ön test ve son test ikilem durumu formları uygulanmıştır. Veri analizinde sorumluuk kazanımı içeren cevaplara 1 puan ve yanlış kabul edien cevaplara 0 puan verilmştir. Son test uygulamasından sonra deney grubu arasından seçilen 6 öğrenci ile bireysel görüşmeler yapılmıştır ve nitel veriler toplanmştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen nicel ve nitel bulgulara göre matematik öğretim programı ile birleştirilmiş sorumluluk değeri etkinliklerinin öğrencilerin değer kazanımlarında bir değişikliğe neden olmadığı görülmüştür. Yapılan görüşmeler sonucunda uygulamanın değerler eğitimi etkinliklerine karşı olan ilgiyi arttırdığı fark edilmiştir. Bu durumda daha uzun süreli ve farklı değerlere ait kazanımları da içeren uygulamalar yapılarak olumlu sonuçlar elde edilmeye çalışılabilir. Akademik başarının ön planda olmadığı okul kültürleri oluşturulabilir. -------------------- The aim of this study is to examine the effectiveness on students while combining the 6th grade mathematics curriculum and responsibility value education program. There is specially designed mixed method is used which covers both quantitative and qualitative methods. In total, there are 62 6th grade students are involved to whom are separated in two as experimental group and control groups in between year 2018-2019. The responsibility behaviors in the students are measured with 3 different real life examples applied via mathematics activities on experimental group. The duration of activity is three weeks as lesson per week in Beykoz Şehit Hasan Kaya Secondary School. In this study, pre-test and post-test dilemma forms developed by researcher are used before and after the activities. After the post-test, individual interviews are conducted with randomly selected 6 students from the experimental group. According to the quantitative and qualitative findings obtained from the result of the research, it is clearly seen that the responsibility value activities combined with mathematics curriculum not cause any change on students' appreciation. In addition to this, the result of the interviews showed that activities increased interest towards values. Therefore, it is possible to obtain positive results by applying those activities in long-terms while also combining different values. By this way, the healthy school cultures can be created where academic success is not the first priority.