Bilişsel öğrenme kuramı ışığında Türkçe dersi hedeflerine uygun olarak kullanılabilecek yöntem ve teknikler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ADEM KUTLUATA

Danışman: LATİF BEYRELİ

Özet:

BİLİŞSEL ÖĞRENME KURAMI IŞIĞINDA TÜRKÇE DERSİ HEDEFLERİNE UYGUN OLARAK KULLANILABİLECEK YÖNTEM VE TEKNİKLER Bu çalışma, öğrencilerin bilişsel gelişimleri doğrultusunda Türkçe dersinde kullanılabilecek yöntem ve teknikleri tanımak, bu yöntem ve tekniklerin etkililik derecesini saptamak ve Türkçe dersi programında belirtilen amaçlara ulaşmakta yeterli olup, olmadığını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçlarla anket form hazırlanmış ve genellikle İstanbul’un Eyüp ve Kadıköy ilçelerinde görev yapan Türkçe öğretmenleriyle çalışma yapılmıştır. Örneklemde toplam 146 öğretmen yer almaktadır. Çalışmada bilişsel öğrenme kuramı ve bilişsel alanın özelliklerine değinilmiş. Türkçe dersinin amaçları göz önünde tutularak yöntem ve teknikler kullanılma amaçlarına ve uygulamalarına göre ele alınmıştır. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Öncelikle öğretmenlere Türkçe dersinde kullanılabilecek yöntem ve teknikler verilmiş ve bunları hangi sıklıkta kullandıklarını işaretlemeleri istenmiştir. Ardından öğretmenlerden Türkçe dersi alanlarında hangi yöntem ve tekniklere yer verdiklerini belirtmeleri istenmiş ve son olarak bazı etkili yöntem ve teknikleri az kullanma ya da hiç kullanmama nedenlerini belirtmeleri istenmiştir. Elde edilen veriler SPSS programından yararlanılarak tablolar hâlinde ortaya koyulmuş. Bulgular benzer çalışmalarla karşılaştırılarak yorumlanmış ve sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; 1. Strateji, yöntem ve tekniklerin sınıflanması ve uygulanmasıyla ilgili kavram kargaşası yaşanmaktadır. 2. Sunuş yoluyla öğretim stratejisine dayanan geleneksel öğrenme yöntemlerinin kullanımı Türkçe dersinde daha fazladır. 3. Farklı yöntem ve tekniklere yer vermek Türkçe dersini daha verimli hale getirecektir. 4. Türkçe dersinin alanlarında kullanılabilecek belli yöntem ve teknikler vardır. 5. Yöntem ve tekniklerin uygulanmasıyla ilgili başta fizikî şartlardan ve öğrencilerden kaynaklanan çeşitli nedenler vardır. THE METHODS AND TECHNIQUES APPROPRIATE TO USE IN TURKISH LECTURES WITH THE ULLUMINATION OF COGNITIVE LEARNING THEORY This piece of work is produced in order to recognize the methods and the techniques that can be used with the direction of cognitive development of pupils in Turkish lectures, to identify their effectiveness, and furthermore, to research whether they are sufficient enough to achieve the goals that are determined in the schelude of Turkish lectures or not. In order to achieve those aims and provide information, a questionnaire is prepared and applied to the teachers who generally work in İstanbul’s districts such as Eyüp and Kadıköy. In this very work, the features of cognitive learning theory along with cognitive domain are mentioned. Keeping to the aims of Turkish lecture, the techniques and methods are handled according to the use of their aims and applications. The crosshatching method is used,in the research. First of all, having been given the methods and techniques, that can be used in teaching Turkish, the teachers are asked to mark one of the answers which states how often they use those techniques and methods. Secondly, the teachers are supposed to state which techniques and methods they usually use in their lectures and finally, they are asked to mark the reasons that let them carry out the techniques and methods rarely, or not using them at all, although they are known as effective ways of teaching Turkish. After the datas are obtained, they are presented as tables by using the program, SPSS. Moreover, to come to a conclusion, the results are interpreted after being compared with the similar works that have done before. According to the results of research; 1. There is a confusion of concept in strategy, classification and application of the techniques and methods. 2. The use of traditional learning methods which are entirely based on teacher presentation is widespread in Turkish lectures. 3. Carrying out different methods and techniques in Turkish lectures will increase the productivity. 4. There are certain techniques and methods that can be used in Turkish lectures. 5. The application of techniques and methods results from various reasons such as environmental conditions and states of pupils.