Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerde, E-ticaretin rekabet şartlarına etkilerinin araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Funda Pense

Danışman: FERHAT GÜNGÖR

Özet:

KÜÇÜK VE ORTA BÜYÜKLÜKTEKİ İŞLETMELERDE, E-TİCARET’İN REKABET ŞARTLARINA ETKİLERİNİN ARAŞTIRILMASI Bu tez çalışmasında amaçlanan, belirli kriterler ışığında, firmaların gelişen teknoloji, değişen anlayışlar, yöntemler sürecindeki günümüz dünyasında, e-iş ve e-ticaret uygulamalarına ne kadar hazır, ne derece açık olduklarının, günlük işlerinde bu uygulamalardan ne derece yararlandıklarının ve bu konudaki yaklaşımlarının araştırılmasıdır. Ülkemizde e-ticaretin, ticari hayatımızda kullanımı oldukça kısıtlıdır. Gerek altyapı ve yatırımların yetersizliği, gerekse maliyetlerin yüksekliği ve yetişmiş insan gücünün bulunmaması nedeniyle bilgi eksikliği bu oluşumun hızını yavaşlatmaktadır. E-ticaret teknolojilerindeki uygun politikaların ve stratejilerin hazırlanması, uygulanması, teknolojik gelişmeyle uyumlu hale getirilmesi ve güvenlik önlemlerinin artırılması gerekmektedir. İşletmelere düşen görevlerin yanı sıra, hükümetlerin de altyapı ve güvenlik konusunda çeşitli önlemler alması gerekmektedir. Kuruluşların bu yeni oluşum içindeki yerlerini alabilmesi iş süreçlerini e-ticarete dönüştürmelerine bağlıdır. KOBİ'lerin internet'ten beklentileri ve kullanım durumlarının belirlenmesi, KOBİ'lere Internet teknolojilerini kullanma ve adaptasyondaki zorlukları aşmada yardımcı olacağı düşünülmektedir. Bu hususları belirlemek amacıyla Türkiye'deki KOBİ'lere bir anket çalışması düzenlenmiştir. Anket sonuçların analizi için SPSS programı kullanılmıştır. Anket çalışması sonucunda, internet ve teknolojilerinin KOBİ'lerdeki kullanım durumu ve gerek devletin, gerekse ilgili kurumların KOBİ'lere internet kullanımının yaygınlaştırılması konusunda, kendilerinden beklenilen çalışma ve hizmetlerde bulunması gerekliliği ortaya çıkmıştır. ABSTRACT AN INVESTIGATION OF THE EFFECTS OF E-TRADE ON THE COMPETITION CONDITIONS OF SMALL AND MEDIUM SIZED ENTERPRİSES This study aims to describe and assess the e-readiness by evaluating several factors and get an idea about to extent companies, organizations are integrating new technologies and e-business issues into their business operations. In Turkey, the usage of electronic trade is limited. The substructure of electronic know-how, investment and educated person are inadequate in Turkey. These handicaps are reducing the speed of innovations. Suitable policies, strategies, conformity with innovations in technology, security precautions have to be made. Also governments have to take precautions in security. In order to take place in this e-age, firms/ suppliers have to change their structures/ organizations. A survey has been conducted, to find out SMEs expectations, awareness about the internet and the status of Internet use. Questionnaires were distributed to the SMEs by fax, e-mail or by hand. The results of the survey were analyzed by SPSS program. The analysis shows that the government and related organizations have to take necessary measures and provide support to SMEs for enhancing the Internet usage.