Lise öğrencilerinin özgüven düzeyinin internet bağımlılığına etkisi üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nurdan Erden

Danışman: AHMET ŞİRİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin özgüven düzeyinin internet bağımlılığına etkisini incelemektir. Araştırma kapsamında lise öğrencilerinde özgüven düzeyinin internet bağımlılığına etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında İstanbul’da 2018-2019 Eğitim Öğretim Yılı’nda farklı liselerde eğitim gören 408 öğrenciye sosyodemografik bilgi formu, internet bağımlılık ölçeği ve özgüven ölçeği uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 23.00 kullanılmış olup; betimleyici istatistikler, korelasyon, regresyon, t-test ve ANOVA analizlerinden faydalanılmıştır. Araştırma verileri %95 güven aralığında ve %5 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre lise öğrencilerinde özgüven düzeyi internet bağımlılığı faktörlerinden yoksunluk, kontrol güçlüğü, işlevsellikte bozulma ve sosyal izolasyon ve internet bağımlılığı toplam puanının yordayıcısıdır. Araştırma sonucunda iç özgüvenin kontrol güçlüğü, işlevsellikte bozulma ve toplam internet bağımlılığını azalttığı; dış özgüvenin yoksunluk, kontrol güçlüğü, sosyal izolasyon ve toplam internet bağımlılığını azalttığı bulunmuştur. İnternet bağımlılığı düzeyinin okul türü, yaş, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, internet kullanım süresi ve günlük internette ortalama harcanan süreye göre farklılaştığı bulunmuştur. Özgüven düzeyi ise cinsiyet, okul türü, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, günlük internette ortalama harcanan süreye göe farklılaşmaktadır. -------------------- In the emergence of internet addiction, many factors can be effective with unconscious use. The aim of this study was to investigate the effect of self-confidence level on internet addiction in high school students. In the scope of the research, 408 students who were educated in different high schools in Istanbul in 2018-2019 education year were applied with sociodemographic information form and internet dependency scale and self-confidence scale. SPSS 23.00 with descriptive statistics, correlation, regression, t-test and ANOVA was used in the analysis of research data. The data were evaluated at 95% confidence interval and 5% significance level. According to the findings obtained from the research, the level of self-confidence in high school students is the predictor of lack of internet addiction factors, difficulty in control, impairment of functionality and social isolation as well as the total score of internet addiction. However, internal self-esteem reduces control difficulties, impaired functionality and reduced total internet addiction; external self-esteem reduces abstinence, control difficulties, social isolation and total internet addiction. In the evaluation made in terms of sociodemographic characteristics internet addiction levels differs in terms of the type of school, age, maternal education level, father's education level, internet usage period and daily average internet time. The level of self-confidence differs in terms of gender, school type, mother education level, father's education level, daily average time spent on the internet.