Tarih Öğretmenlerinin Barış Eğitimine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cahide Kayış

Danışman: Akif Pamuk

Özet:

Bu araştırmanın amacı tarih öğretmenlerinin barış eğitimine dair görüşlerini ortaya koymaktır. Bu amaçla barış eğitiminin neliği, okulların/ tarih öğretiminin/ tarih ders kitaplarının/ değerler ve tarihsel düşünme becerilerinin barış eğitimine katkısı hakkında öğretmen görüşlerine başvurulmuştur. Aynı zamanda barış eğitimi bağlamında öğretmenlerin tarih derslerindeki deneyimlerine yer verilmiştir.


Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinin çeşitli ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında ve özel okullarda görev yapan 19 tarih öğretmeni oluşturmaktadır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiştir ve araştırmanın problemine taraf olabilecek öğretmenlerin probleme ilişkin yaşantılarını ortaya koymak amaçlı nitel araştırma desenlerinden Fenomenoloji (olgubilim) seçilmiştir. Araştırmanın verilerini görüşme ve odak grup görüşmesi ile elde edilen öğretmen görüşleri oluşturmaktadır. Veriler ses kayıt cihazı ile kayıt altına alınmış ve yazıya aktarılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır.


Öğretmenler literatürdeki barış eğitimi tanımlarıyla örtüşen açıklamalar yapmışlardır. Genel olarak okulların formal eğitim verilen alan olarak barış eğitimine katkısının olacağı görüşünü ifade etmişlerdir. Tarihsel düşünme becerilerinden tarihsel empati ve sorgulamaya dayalı araştırma becerisi, değerler kapsamında saygı değeri ön plana çıkmaktadır. Öğretmenler genel olarak tarih derslerinin barış eğitimine olumlu anlamda katkısının olabileceği görüşündedirler.