11-12 yaş grubu çocuklarına 8 haftalık bilateral antrenman programının öğrenme transferi ve öğrenme transferi kalıcılığı üzerine etkileri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Antrenörlük Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hasan Yorulmaz

Danışman: Niyazi Güven Erdil

Özet:

Futbolcuların dominant ve resesif ayaklarını üst düzeyde kullanabilmesi kendilerine önemli avantajlar sağlamaktadır. Bu özel duruma bağlı olarak futbolda alt ekstremite bilateral beceri antrenmanlarının önemi artmış ve futbolcuların her iki ayağını olabildiğince iyi kullanabilmesi bir zorunluluk halini almıştır. Bu kapsamda yapılan çalışmaya, Edirne ilinde daha önce herhangi bir futbol kulübünde futbol eğitimi almamış 40 kız ve 40 erkek öğrenci katılmıştır. Çalışmanın amacı, unilateral (tek taraflı) futbol antrenman programları ile son yıllarda üzerinde farklı araştırmalar yapılan bilateral (iki taraflı) antrenman programları arasında, antrenmanlar sonrasında kazanılan futbol becerilerinin öğrenme transferi ve öğrenme transferi kalıcılığı üzerine etkilerini incelemektir. Çalışmada öğrencilerin ayak tercihi eğilimlerini değerlendirmek için Yenilenmiş Waterloo Ayak Tercihi Anketi kullanılmıştır. Sekiz haftalık farklı futbol temel teknik antrenman programlarına katılan üç deney ve bir kontrol grubu duvar pası, top sürme, top sektirme ve hedefe isabetli şut değerleri karşılaştırılmıştır. Antrenmanlar sonrası ön test-son test ve son test-kalıcılık test değerleri karşılaştırıldığında; duvar pası, top sektirme ve top sürme değerlerinde anlamlı fark bulunmuştur (p<0.05). Grupların duvar pası, top sürme ve hedefe isabetli vuruş kalıcılık değerleri karşılaştırıldığında ise anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05). Elde edilen veriler sonucunda, 11-12 yaş grubu çocuklara futbol eğitimi verilmesi için planlanan antrenmanlar öncesi yapılan bilimsel testler aynı yöntemlerle iki ay süren antrenmanlar sonrasında tekrar uygulanmış ve antrenmanların; kontrol ve denek grubu öğrencilerinin gelişim puanları kendi aralarında karşılaştırıldığında verilen futbol teknik eğitiminin, öğrencilerin teknik gelişim sürecine olumlu yönde katkı sağladığı ve bu katkı sonucunda meydana gelen gelişimin kalıcı olduğu kabul edilebilir.