Kişilerarası iletişimde benlik sunumu : instagram’daki yeni gelinler üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Şeyma Çoşkun

Danışman: ŞEYDA AKYOL

Özet:

Kişinin “ben kimim" sorusuna verdiği cevabı iletişim yolu ile diğer kişilere aktarma sürecine benlik sunumu adı verilmektedir. İletişimin sağlıklı bir şekilde devam etmesi için başarılı bir benlik sunumuna, başarılı bir benlik sunumu için de sağlıklı bir iletişim sürecine ihtiyaç vardır. Bu bağlamda günümüzde iletişim ortamlarının değişmesi bireylerin benlik sunumu ortamları dediğimiz sahnelerin değişmesinde de oldukça etkili olmuştur. Web 2.0’ın iletişim teknolojilerine kazandırılması ile birlikte hayatımıza giren sosyal medya mecraları yüz yüze iletişimi sanal ortama taşımıştır. Sosyal medya araçları kişilerarası iletişim için yeni mecralar olmakla birlikte benlik sunumu için de yeni bir sahne ortamı anlamına gelmektedir. Sosyal medya mecralarından Instagram ise kişilerin fotoğraf veya video paylaşımları ile daha çok kişiye mesajlarını iletebildikleri ve benlik sunumlarını gerçekleştirebildikleri yeni iletişim ortamlarındandır. Araştırmamızın konusu olan yeni gelinler ise Instagram’da yeme-içme sunumları, ev dekorasyonları, düzen ve temizlik önerileri ile ilgili yaptıkları paylaşımlarla fenomen haline gelmiş evli kadınlardır. Bu kişilerin yaptıkları paylaşımlarla Instagram’da nasıl ve hangi taktiklerle benlik sunumu gerçekleştirdikleri araştırmamızın konusunu oluşturmaktadır. Bu bağlamda Instagram üzerinden iletişime geçilen 253 kişiden 32’si araştırmamıza katılarak v gönderilen anket sorularını cevaplamışlardır. Verilerin toplanmasında Instagram Kullanım Ölçeği ve Değiştirilmiş Benlik Sunumu Taktikleri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise SPSS 22 paket programı ile Tek Yönlü Varyans Analizi (One Way ANOVA) kullanılmış olup veriler frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerlerine dayalı olarak yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda Instagram’daki yeni gelinlerin örnek davranış sergilemek için benlik sunumu gerçekleştirdikleri bilgisine ulaşılmıştır. Ayrıca yeni gelinlerin demografik özellikleri, internet ve Instagram kullanım durumları hakkında da bilgi edinilmiştir. -------------------- The process of transferring the personal answer of an individual to the question “Who am I?” to other people by way of communication is called self-presentation. A successful self-presentation is needed for a healthy continuance of the communication while a healthy communication process is needed for a successful self-presentation. In this context, the changes on communication environments nowadays has been extremely effective on changing the settings that refers to the individual self-presentation environments. The social media which became a part of our lives as a result of acquiring Web 2.0 by communication technologies has transferred the face-to-face communication to virtual platforms. Together with social media tools being novel mediums for interpersonal communication, it also means a new scenery for self-presentation. One of these social media tools, Instagram, is among these novel communication environments in which individuals are able to transmit their messages to even more people via sharing photos and videos, hence actualize their self-presentations. The new brides who are the topic of this research have become phenomenon/influencers via their posts on food and vii beverages presentations, home decorations, cleaning suggestions etc. The self-presentations of these individuals on Instagram, their tactics on this regard, is the topic of this research. To this end, 32 of the 253 influencers who have been contacted via Instagram have been participated on this questionnaire form of a research and answered the questions. The Scale of Instagram Usage and The Modified Self-Presentation Tactics Scale have been used in the collection of the data. IBM SPSS Statistics V22.0 and One Way ANOVA have been used in the analysis of the data which based on the frequency, percentage, arithmetic average and standard deviation forms. As a result of the research, it has been reached that the new brides in Instagram heve been involved in this self- presentation fort he purposes of being example setters. Moreover, by this research , the demographics with internet and Instagram usage habits of the new birdes have also been reached.