Bir iletişim aracı ve kodlanmış görüntüler olarak basın fotoğrafları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: COŞKUN AŞAR

Danışman: FİLİZ AYDOĞAN BOSCHELE

Özet:

Bu tezin konusu görsel iletişimde kullanılan görüntülerin, özellikle de basın fotoğrafları ve belgesel fotoğrafların kodlanmış görüntüler olarak incelenmesidir. Tezin başlangıcında iletişimden yola çıkıp, konuyu daraltarak medium olarak fotoğraf, hatta daha fazla basın fotoğrafı ve belgesel fotoğraf üzerinden çözümlemeye çalışılacaktır. Burada ileri sürülen önemli noktalardan biri de fotoğrafı bir dil olarak ele almak olacaktır. Fotoğrafa bu yönden yaklaşıldığında ortaya temel metinlerden biri olan Stuart Hall’ün dil, anlam, temsil ve iletişim üzerine yaptığı çalışmaların devamında iletişimde Kodlama/Kodaçımı (Encoding/Decoding) çalışması karşımıza çıkmaktadır. Fotoğrafın bir dil olma ve iletişim biçimi olma özellikleri bizim için önceliklidir. Diğer taraftan eleştirel kuram açısından bu kodların nasıl kullanıldığı, ne işe yaradığı ve karmaşık olarak kodlanmalarının nedenleri incelenmeye çalışılacaktır. Bu incelemenin temel örneği ise; bilim, coğrafya-keşif, genel kültür, haber-röportaj alanlarında çok önemli bir yere sahip olduğu varsayılan, 1800’lerin sonlarından itibaren Amerika Birleşik Devletleri’nde yayınlanmaya başlayan hali hazırda şu an dünya çapında 25’ten fazla edisyonu bulunan dünyaca üne sahip National Geographic Dergisi’dir. National Geographic’e ek olarak, kültür endüstrisi ürünü olan sıcak haber fotoğrafları ve savaş fotoğrafları ele alınıp, savaşın nasıl diğer tüm kötülükleri dışında çok gerçeklik, nesnellik, tarafsızlık kisveleri arkasına gizlenmiş, tek amaçları bizi olaylardan haberdar etmeye çalışan televizyon, gazete ve dergilerin bunu nasıl karlı bir endüstri, politik bir çıkar malzemesi, propaganda ve provokasyon aracı olarak kullandıklarını ve kitleleri kendi çıkarları doğrultusunda nasıl yönlendirmeye çalıştıklarını, kuramsal çerçeve dahilinde ve pratik deneyimler aracılığı ile örneklerle analiz edilecektir. Bu durumda görüntülerin kodlanma nedenleri, biçimleri, süreçleri ve çeşitleri açıklanması gereken önemli sorulardır. ANAHTAR KELİMELER: İletişim, kodlar, fotoğraf, Basın fotoğrafı, Belgesel Fotoğraf. ABSTRACT The subject of this thesis is the study of images in visual communication, particularly in press photography and in photojournalism. On the principal that photographic medium is one of the pillars of communication, our focus will be on the examination of how and for what purpose photographs are coded and how these codes are decipehered. In beginning of my thesis, employing the subject of communication as a starting point, I will narrow our focus to the medium of photography, specifically press photography and photojournalism. An important approach I would like to emphasise here is the consideration of photography as a language, as discussed in one of the main texts by Stuart Hall: “Decoding/Encoding”. Though our first principle is that photography is a language and a tool of communication, from a critical point of view, I will study the application and benefit of coding in this particular language, as well as the reasons behind conflicting coding in practice. One of the main case-studies will be the National Geographic, a pioneer magazine in sciences, geography/discovery, general culture, and news/reportage with a circulation of 25 editions world-wide, founded in the U.S. at the end of 1800’s. Additionally, as commodities of the culture industry, from a conceptual and practical perspective, we will analyze hot-news and war photography and their use in television, newspapers and magazines who under the disguise of delivering news with authenticity and objectivity, re-code these images for political gains, propoganda and provocation to steer the public in a pre-mediated direction in line with company agendas. Therefore, the reasons behind coding of images, the type of coding, the duration of their circulation and the variety of this practice are important issues that require a thorough examination. KEYWORDS: Communication, Photograph, Images, Photo-journalism, Documentary Photography.