Belediyelerde örgüt yapılarının standardizasyonu ve İstanbul örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fakültesi, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BEKİR KÖKSAL

Danışman: RECEP BOZDOĞAN

Özet:

Bu çalışma, belediyelerde örgüt yapılarının standardizasyonu konusunda hazırlanmıştır. İstanbul’daki ilçe belediyeleri ile nüfusu elli binin üzerindeki il kademe belediyeler incelenmiş ve bir örgüt şeması önerilmiştir. Örgütte yer alacak müdürlüklerin görev tanımları genel hatlarıyla verilmeye çalışılmıştır. Çalışma; teorik ve uygulamalı bir akademik araştırmadır. 5216 sayılı Kanun’la birlikte, İstanbul Büyükşehir Belediyesi sistemi içindeki belediye sayısı 27’den 73’e çıkmıştır. Bu artış, gerek ilçe ve ilk kademe belediyelerinin kendileri arasında ve gerekse bu belediyeler ile Büyükşehir Belediyesi arasında iletişim ve koordinasyonun etkili bir biçimde sağlanması ihtiyacını gündeme getirmiştir. Örgüt yapılarında sağlanacak standardizasyon, farklı belediyelerde yürütülen benzer faaliyetlerin, her belediyede aynı hizmet birimi tarafından yürütülmesine imkan tanıyacaktır. Araştırmada ulaşılan ana sonuçlar şu şekilde sıralanabilir. i. Belediyelerin örgüt yapılarının standart hale getirilmesi, hizmetlerin niteliğini olumlu yönde etkileyip, hizmetlerin işleyiş sürecinde karşılaşılacak sorunların azalmasına yardımcı olacaktır. ii. Belediye birimlerinin görevleri çerçevesinde alacağı müdürlük ismi kapsayıcı nitelikte ve vatandaşların anlayabileceği bir biçimde olmalıdır. iii. Mahalli İdareler Mevzuatı’ndaki son değişiklikler çerçevesinde yerel yönetimlere verilen ayrıcalıklar ve görevler çerçevesinde, belediyelerin mevcut örgüt yapısı ve görev dağılımı bu değişimler bazında revize edilmelidir. ABSRACT This study has been prepared on the subject of the standardization of organisational structure in municipalities. District Municipalities in İstanbul and province municipalities that have a population more than fifty thousand have been examined and an Organisation schema is recommended. Duty descriptions of the directorates that will take part in the Organisation have been tried to be explained in general terms. The study is an theoretical and practical academic research . With the law numbered 5216 the number of the municipalities have been increased from 27 to 73. This increase has brought up the necessity of providing communication and coordination efficiently both between the province municipalities and First Grade Municipalities and between these municipalities and the metropolitan municipalities . With stanardization in the structure of the organisations , similar activities in different municipalities will be carried out by the same service unit in all municipalities. The main consequences of the researches are; i. Standardization of the organisational structure of the municipalities, affect the quality of services positively and will help to reduce the problems of the operation process of the servies. ii. The name of the directorate that will be determined within the framework of the duties of municipality units shall be comprehensive and clear to enable all the citizens to understand. iii. Within the last changes in Local Administrations Legislation, present organisational structure and duty distribution shall be revised on the base of these changes within the framework of privileges and duties of the local adminisrations.