Bilgisayar destekli öğrenimde eğitsel ajan kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hasibe Sel

Özet:

BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİMDE EĞİTSEL AJAN KULLANIMI Bu araştırmada; ajan destekli yarışmacı ve işbirlikli yazılımlar öğrenci başarısı açısından karşılaştırılmış, yarışmacı yazılımlarda seyirci desteği ve rakip performansının öğrenci başarısına olan etkileri incelenmiştir. Araştırmada ayrıca, öğrencilerin rakip ve yardımcı ajan tercihleri belirlenmiş, ajan destekli yarışmacı ve işbirlikli öğrenme ortamlarının tasarlanmasına yardımcı olacak bilgiler sunulmaya çalışılmıştır. Çalışmada, nitel ve nicel araştırma teknikleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın tarama modeli aşamasında, araştırmacının belirlediği karakterlerin öğrenci tercihine sunulduğu yazılım ve öğrencilerin hayallerindeki yardımcı ve rakip karakterleri gösterdikleri kâğıt üzerindeki çizimler kullanılmış, ilköğretim ikinci kademede okuyan 181 öğrencinin rakip ve yardımcı ajan tercihleri belirlenmeye çalışılmıştır. Öğrencilerin ajan tercihlerine etki eden faktörlerin incelenmesinde Kay-Kare testi kullanılmıştır. Çalışmanın deneme modeli aşamasında ise araştırmacı tarafından geliştirilen dördü yarışmacı, biri işbirlikli olmak üzere ajan destekli beş farklı BDÖ yazılımı, 153 ilköğretim ikinci kademe öğrencisinin yansız olarak atandığı beş gruba uygulanmıştır. Grup başarılarının karşılaştırılması ANCOVA analizi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; öğrencilerin ajan tercihlerinde, ajan cinsiyeti, öğrenci cinsiyeti, karakterin yüz ifadesinin etkili olduğu görülmüştür. Yarışmacı yazılımlar öğrenci başarısı açısından karşılaştırıldığında; rakibin desteklendiği ortamda, başarılı rakiple yarışan öğrenciler; öğrencinin desteklendiği ortamda ise başarısız rakiple yarışan öğrenciler daha başarılı olmuşlardır. İşbirlikli yazılımı kullanan grup, öğrencinin desteklendiği ortamda başarısız rakiple yarışan grup dışındaki diğer yarışmacı yazılımları kullanan gruplara göre anlamlı düzeyde daha başarılı olmuştur. Anahtar Sözcükler: Eğitsel ajan, işbirlikli öğrenme, yarışmacı öğrenme, ajan tercihi ABSTRACT USING PEDAGOGICAL AGENTS IN COMPUTER SUPPORTED INSTRUCTION In this study, agent supported collaborative and competitive instructions are compared according to student’s achievement. The effect of support of audience and rival performance on student’s achievement is researched. Presenting information that will be helpful at designing agent supported collaborative and competitive instructions by fixing rival and assisted characters preferences of students, is also aimed. In this study, qualitative and quantitative research techniques are used together. At the survey model, character selecting software and drawings which shows student’s dream of rival and assisted characters are used to fix characters preferences of 6-7-8th classes 181 students. At the experimental model, five different CAI are applied 6-7-8th classes 153 students randomly divided into four competitors and a collaborative group. To evaluate the data, Chi-Square test and ANCOVA are used. Results, the preferences of students have a significant difference according to student’s gender, agent gender and agent’s emotional facial expression. If the audience supports students, the group that competes with the unsuccessful rival is more successful, if the audience supports students’ rival, the group that competes with the successful rival is more successful. Besides collaborative group is more successful than the competitive groups except the group that competes with the unsuccessful rival and the audience supports students. Key Words: Pedagogical agent, collaborative learning, competitive learning, agent preferences