Öğretmenlerin ölçme değerlendirme sürecine yönelik tutumlarını ölçen bir ölçek geliştirme çalışması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Ekonometri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BİLGE SERDARER KUZU

Danışman: DİLEK ALTAŞ

Özet:

ÖĞRETMENLERİN ÖLÇME DEĞERLENDİRME SÜRECİNE YÖNELİK TUTUMLARINI ÖLÇEN BİR ÖLÇEK GELİŞTİRME ÇALIŞMASI Bu çalışmanın amacı ilkokul, ortaokul ve liselerde görevine devam etmekte olan öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme sürecine yönelik tutumlarını ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. İlk olarak ilgili literatürden ve uzman görüşlerinden faydalanılarak 73 maddelik taslak ölçek oluşturulmuştur. Araştırmanın evreni olan İstanbul ili Pendik ilçesinde görev yapan öğretmenlerden Uygun Örnekleme yöntemiyle seçilen 396 öğretmene taslak ölçek uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için elde edilen verilere Açıklayıcı Faktör Analizi uygulanmıştır. Faktör Analizi sonucunda 52 madde ölçekten çıkarılmış; kalan 21 maddenin toplam varyansın %60,006’sını açıkladığı ve 6 alt boyutta toplandığı tespit edilmiştir. Ölçeği oluşturan maddelerin faktör yükleri 0,610-0,830 arasında değişmektedir. Ölçeğin geçerlilik kanıtlarını arttırmak amacıyla elde edilen 6 faktörlü ölçüm modeline birinci düzey Doğrulayıcı Faktör Analizi uygulanmıştır. Analiz sonucunda ölçeğin iyi uyum değerleri ortaya koyduğu ve bir model olarak doğrulandığı tespit edilmiştir. Geçerliliği doğrulanan 21 maddelik ölçeğin güvenirliliği için iç tutarlılık katsayıları ve test-tekrar test korelasyonu hesaplanmıştır. İç tutarlılık için önce Cronbach Alpha katsayısı hesaplanmış ve ölçeğin tamamı için 0,806 bulunmuştur. Ayrıca madde kalan korelasyonu ve alt-üst grup ortalamaları farkı testi ile madde analizi yapılarak iç tutarlılık kanıtları arttırılmıştır. Ölçeğin kararlılığı için 52 kişilik bir gruba 4 hafta arayla iki uygulama yapılarak test-tekrar test korelasyonlarına bakılmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen toplam puanlar arasındaki Pearson korelasyon katsayısı 0,820 bulunmuştur. Yapılan analizler, geliştirilen Ölçme ve Değerlendirme Süreci Tutum Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir. TEACSHERS ASSESMENT PROCESS DEVELOPMENT STUDY, A SCALE MEASURİNG ATTİTUDES TOWARD ABSTRACT The purpose of this study is to develop a valid and reliable scale measuring the attitudes of teachers at primary- secondary- and high schools against the measurement and assessment process. First of all a draft scale existing of 73 Articles was created by taking benefit from the related literature and experts opinions. The draft scale was applied to 396 teachers who have been selected by the appropriate sampling method among teacher performing their duty at Istanbul, Pending, which creates the center of the research. Explanatory Factor analysis was applied on the data obtained for the structure validity of the scale. As a result of Factor analysis, 52 Articles have been obtained; it was seen that the remaining 21 Articles explain %60,006 of the total variance and are collected in 6 sub- dimensions. Factor loads of the Articles creating the scale change between 0,610 and 0,830. For the purpose to increase the validity proofs of the scale, a first level validation Factor analysis was applied on the obtained 6-Factor- Measurement Model. As a result of the analysis, it was seen that the scale puts into fore good compliance values and was validated as a model. For the reliability of the 21- Article Scale with a validated validity, internal consistency coefficients and test-retest correlations were calculated. For internal consistency, first the Cronbach Alpha coefficient was calculated and was found to be 0,806 for the complete scale. Furthermore an Article analysis was made for correlations with remaining articles and with the lower- upper group average difference tests to increase internal consistency proofs. For determination of the stability of the scale, a group consisting of 52 persons was subject to two applications with an interval of 4 weeks and the test- retest correlations were checked. The Pearson Correlation coefficient between the scores obtained as a result of the application was 0,820. Analysis performed, show that the developed Measurement and Assessment Process Attitude Scale are a valid and reliable measurement tool.