Bankacılık hizmetlerinde promosyon uygulamaları ve muhasebesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu, Finans-Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLNİHAL TARHAN

Danışman: YAŞAR KABATAŞ

Özet:

BANKACILIK HİZMETLERİNDE PROMOSYON UYGULAMALARI VE MUHASEBESİ GÜLNİHAL TARHAN Bankacılık sektöründe artan rekabetle mücadelede öne çıkan yöntemlerden biri bankacılık hizmetlerinde promosyon uygulamalarıdır. Pazarlama karmasının bir bileşeni olan promosyon, kendi içinde pek çok yöntemi barındırmakla birlikte kabaca kişisel satış, reklam, halkla ilişkiler ve satış geliştirmeden oluşur. Günümüzde bankalar nerdeyse her hizmetlerinde promosyonu yoğun şekilde kullanır olmuştur. Bu çalışma ile bankaların promosyon uygulamalarının neler olduğu ve muhasebe kayıtlarının nasıl yapıldığı ayrıntılı şekilde incelenmiştir. Bankalar, promosyon uygulamaları sonucu oluşan hesap hareketlerini Türk Muhasebe Standartları çerçevesinde Tek Düzen Hesap Planı’nda bulunan belli ana ve yardımcı hesapları kullanarak muhasebeleştirirler. Tüm promosyon uygulamaları özünde diğer işletme giderleri hesabına borç, ilgili kurum hesabına alacak kaydedilmektedir. Bu kayıt esası, çalışmada örnek verilen banka tarafından da aynı şekilde uygulanmaktadır. Promosyon uygulamaları, bankalar açısından önemli bir müşteri çekme aracı olmanın yanı sıra bankacılık hizmetlerinde çeşitliliği ve kaliteyi arttıran itici bir güçtür. Bu durumda bankalar, sürekli büyümekte olan pazarda paylarını artırabilmek için pazarlama stratejilerinde promosyon uygulamalarına daha fazla ağırlık vermelidirler. Anahtar Kelimeler: Promosyon Uygulamaları, Bankacılık Hizmetleri, Bankacılıkta Pazarlama, Garanti Bankası, Tutundurma Karması, Pazarlama Karması ABSTRACT PROMOTIONAL APPLICATIONS IN BANKING SERVICES AND THEIR ACCOUNTING In banking, one of the distinctive methods implemented in increasing competition is promotional applications. Promotion, as a component of marketing-mix, which includes several methods, covers the areas of individual sales, advertising, public relations and sales developments. Nowadays, banks use promotions intensively almost in all services provided. In this study, promotional applications used by banks, and methods used to keep records of such applications are analysed in details. Banks keep the records of account activities, resulting from promotional applications, by using certain main and auxiliary accounts covered by unified accounting system, in the frame of Turkish Bookkeeping Standards. All promotional activities are debited in other corporate expenses and credited in related company account. This principle is also applied by the bank given as an example in this study. Promotional applications are tools used by banks to attract customers, and, also driving force increasing diversity and quality in banking services. Therefore, banks should emphasize on promotional activities in their marketing strategies, in order to increase their share in continuously growing market. Key Words: Promotional Applications, Banking Services, Marketing in Banking, Garanti Bankası, Promotional Mix, Marketing Mix