İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin ermeni sorunu ile ilgili görüşleri ve bilgi düzeyleri üzerine karşılaştırmalı bir araştırma : istanbul ve kars örnekleri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yaşar Kop

Danışman: CEMİL ÖZTÜRK

Özet:

Bu araştırmada, 1915 Ermeni olaylarının temelinde yatan kanun ve uygulamalara ilişkin –İstanbul ve Kars illerindeki- ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin bilgi düzeylerinin ve konuya dair görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Benimsenen yöntemler bakımından karma olan bu çalışma, kullanılan araştırma yöntemine göre ise bir tarama [survey] çalışmasıdır. Araştırma İstanbul ve Kars ili 8. sınıf ilköğretim öğrencilerinin oluşturduğu çalışma evrenindeki 400 katılımcıyla yürütülmüştür. Araştırmanın nicel boyutunda, survey yöntemi içinde yer alan “genel tarama modeli” kullanılmıştır. Bu boyutta veri toplama araçları, başarı testi ve anket formudur. Konuyu daha derin araştırmak, daha fazla bilgi edinmek ve ayrıntılı veri toplamak amacıyla iki ilde toplam 20 öğrenci ile gönüllülük esasına dayalı yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Bu kısım araştırmanın nitel yönünü oluşturmaktadır. Nitel ve nicel verilerin güvenilirlik ve geçerlilik çalışması uzman görüşlerine başvurularak yapılmıştır. Toplanan nicel verilerin değerlendirilmesinde t-testi, varyans analizi, yüzde ve frekans teknikleri, yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla elde edilen nitel verilerin çözümü için ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar şu şekilde lenebilir: • İstanbul ve Kars’taki öğrenciler, Sevk ve İskân Kanunu hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olmadıklarını ifade etmelerine rağmen, yine de söz konusu kanunun çıkarılmasının Osmanlılar açısından zorunlu olduğu fikrini desteklemişlerdir. Ermeni Sorunu’nun Osmanlı Devleti’nin devamı olduğundan Türkiye’yi de ilgilendirdiğini ifade eden öğrencilere göre Türkler, tarih boyunca insan haklarına gerekli hassasiyeti göstermiş olduğundan, I. Dünya Savaşı esnasında Ermenilere soykırım yaptığını kabul etmemeli ve bu konuyu bilimsel ortamlara çekmelidir. • Her iki ildeki 8. sınıf öğrencilerinin 1915 olaylarına yönelik önermelere katılma dereceleri, anne öğrenim durumundan ziyade baba eğitim düzeyinin artmasıyla doğru orantılıdır. • Katılımcıların 1/5’inde I. Dünya Savaşı/Millî Mücadele Döneminde yakınları ile Ermeniler arasında yaşanan bir takım olaylar vardır. Bu tür olayların yaşandığını belirten öğrencilerin yaklaşık 3/4’ü Kars’ta bulunmaktadır. Geçmişte Ermeni milleti ile yakınları arasında kötü olaylar yaşandığını ifade eden 8. sınıf öğrencileri, soruna yönelik önermelerde Türkleri/Müslümanları destekleyen görüşlere daha çok katılmışlardır. • İstanbul ve Kars’taki 8. sınıf öğrencilerinin başarı testinden çok yüksek puanlar almadığı görülmüştür. Bununla beraber Kars’taki öğrenciler lehine bir farktan söz etmek mümkündür. Fakat Kars’ta ebeveynlerin eğitim seviyesinin yükselmesinin öğrenci başarısına bir etkisi söz konusu değildir. İstanbul’daki öğrenci ebeveynlerinin eğitim düzeyinin yükselmesinin ise katılımcıların başarısı üzerine olumlu bir etkisi vardır. • Başarı testi puanları için her iki ilde toplam on okulda yapılan uygulama sonucunda en yüksek ve en düşük puan ortalamalarının Kars iline ait okullarda olduğu tespit edilmiştir. Anahtar kelimeler: Ermeni Sorunu, 1915 olayları, hassas konular, tarih öğretimi. ABSTRACT In this study, it was aimed to determine 8 grade elementary school students’ level of knowledge and opinions about the laws and practices lies on the basis of the 1915 Armenian events in İstanbul and Kars provinces. For this purpose both qualitative and quantitative research methods were used in this study. This study is mixed in terms of adopted methods; it is also a survey according to the research method used. Research was conducted with 400 participants from 8 grade elementary school students in İstanbul and Kars. In the quantitative part of this study, “general survey model” in survey method was used. In this part, data collection instruments were an achievement test and a questionnaire. To investigate the issue more in deeply, to get more information and to collect data in detail semi-structured interviews were done based on voluntariness with 20 students in two cities. This is generating the qualitative part of this study. Reliability and validity of qualitative and quantitative data were done by consulting experts. In the evaluation of collected quantitative data, t-test, variance analysis, percentage and frequency techniques, and in the evaluation of qualitative data obtained from semi-structured interviews descriptive analysis techniques were used. The results obtained from this research can be summarized as follows: • Students in İstanbul and Kars, although they expressed that they did not have enough information about the Law on Relocation and its Implementation, they supported the idea that put of the law which was necessary in terms of Ottomans. According to the students who expressed that Armenian issue concerns Turkey due to the fact that it is continuation of the Ottoman State, Turks showed necessary sensitivity to human rights thought history. Therefore they should not accept Armenian genocide which has been done during World War I and draw this issue to the scientific environments. • 8 grade elementary school students’ in both cities degree of participations about 1915 events showed parallelism with increases in father’s educational level rather than mother’s educational level. • During World War I or National Struggle Period there were some events between 1/5 of the participants’ relatives and Armenians. Approximately 3/4 of the students who mentioned these events were living in Kars. In the past, those who have bad memories with Armenian nation, in suggestions for the problems they more agreed with the opinions supporting to Turkish/Muslims. • It was found that 8 grade elementary school students in İstanbul and Kars did not get high scores from achievement test. Nevertheless, it is possible to mention difference in favor of students in Kars, but it is not possible to say that increasing level of parental education level in Kars have an impact on the success of the students. On the other hand, increasing level of parental education in İstanbul have a positive impact on participants achievement level. • In the total result of the application of achievement test scores for both cities, it was determined that average of the highest and lowest scores was belonging to the schools in Kars. Key words: Armenian issue, 1915 events, controversial issues, history education.