Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlilikleri ile teknoloji kullanım niyetleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YUNUS YÜNGÜL

Danışman: FERİDE KARACA

Özet:

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ TEKNOLOJİK PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ YETERLİLİKLERİ İLE TEKNOLOJİ KULLANIM NİYETLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ Bu araĢtırmanın temel amacı; sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlilik düzeylerini ortaya çıkarmak ve teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlilikleri ile teknoloji kullanım niyeti arasındaki iliĢkiyi incelemektir. Bu amaçla bu her iki bağımlı değiĢkene yönelik görüĢler arasında cinsiyet, günlük internet kullanım süresi, ortalama aylık gelir, öğrenim görülen lisenin türü, Ġngilizce dil seviye durumu, kiĢisel bilgisayara sahip olma durumu, bilgisayarla ilk etkileĢim ve internete düzenli eriĢim durumuna göre anlamlı düzeyde görüĢ farkı olup olmadığı araĢtırılmıĢtır. ĠliĢkisel tarama yöntemi kullanılan bu çalıĢmaya; 2016-2017 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 47 devlet ve vakıf üniversitesinden 302 sınıf öğretmeni adayı katılmıĢtır. AraĢtırmada veri toplama araçları olarak, katılımcıların demografik özelliklerini belirleyebilmek için öğretmen adaylarına yönelik hazırlanmıĢ olan KiĢisel Bilgi Formu kullanılmıĢ ve sonrasında ise Schmidt ve arkadaĢlarının 2009 yılında geliĢtirilmiĢ oldukları ve Kaya & Dağ (2013) tarafından Türkçe‟ye uyarlanan Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Ölçeği ve McGorry tarafından 2000 yılında geliĢtirilen, UrsavaĢ, ġahin ve McIlroy (2014) tarafından Türkçe‟ye uyarlanan Technology Acceptance Measure for Teacher: T-TAM (Öğretmenler için Teknoloji Kabul Modeli: Ö-TKM) Ölçeğinin alt faktörlerinden biri olan “DavranıĢsal Niyet” ile ilgili kısmında yer alan sorular kullanılmıĢtır. Facebook üzerinden google-form aracılığıyla online bir Ģekilde toplanan veriler nicel yöntemler kullanılarak analiz edilmiĢtir. AraĢtırmadan elde edilen bulgular, TPAB bileĢenleri kapsamında incelendiğinde sınıf öğretmeni adaylarının Pedagojik Bilgi boyutunda en yeterli oldukları ve Alan Bilgi boyutu ise en az yeterli oldukları, boyut olarak saptanmıĢtır. Sınıf öğretmeni adayları teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterliliği açısından “Yeterli” düzeyde oldukları gibi teknoloji kullanım niyeti açısından da “Yeterli” oldukları görülmüĢtür. Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlilikleri ile teknoloji kullanım niyeti arasındaki iliĢkiyi tanımlamak amacıyla yapılan korelasyon analizi sonucunda ortalama puanlar arasında %69 düzeyinde pozitif yönlü yüksek düzeye yakın anlamlı bir iliĢki vi olduğu bulunmuĢtur (r = .693; p < .05). Sınıf öğretmeni adaylarının teknoloji kullanım niyeti olumlu yönde arttıkça teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlilik düzeyleri de artıĢ sağlamaktadır. Determinasyon katsayısı (r² =0.48) dikkate alındığında teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterliliğindeki değiĢkenliğin (varyansın) %48‟nin teknoloji kullanım niyetinden kaynaklandığı görülmüĢtür. Bulgular sınıf öğretmeni adaylarının eğitime teknoloji entegre etme konusunda istekli olduklarını göstermektedir. Bu konuda desteklenen sınıf öğretmeni adaylarının eğitimde kaliteyi artıracağı düĢünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi, Teknoloji Kullanım Niyeti, Sınıf Öğretmeni Adayı, DavranıĢsal Niyet vii ABSTRACT AN INVESTIGATION OF RELATIONSHIPS BETWEEN PRESERVICE CLASSROOM TEACHERS‟ TECHNOLOGICAL PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE AND THEIR INTENTIONS TO TECHNOLOGY USE The main purpose of this study is to investigate the relation between preservice classroom teachers‟ technological pedagogical content knowledge and their intentions to technology usage. For this purpose, opinions on these two dependent variables were investigated whether there was a significant difference between their technological pedagogical content knowledge and their intentions of technology usage according to gender, duration of internet usage, average monthly income, English language level status, computer first interaction, computer ownership status and regular internet access status. In this study, which uses correlational research, 302 prospective classroom teachers participated from 47 state and foundation universities that were educated in 2016-2017 academic year. As a means of collecting data in the research, the Personal Information Form prepared for prospective teachers was used to determine the demographic characteristics of the participants and then the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Scale developed by Schmidt and his colleagues in 2009 and was adapted to Turkish by Kaya and Dağ (2013), and the “Behavioral Intention” form, one of the sub-factors of the Technology Acceptance Measure for Teachers; T-TAM (Technology Acceptance for Teachers: Ö-TKM) Scale developed by McGorry in 2000 and adapted to Turkish by UrsavaĢ, ġahin and McIlroy (2014) was used. Data collected online from google-forms and Facebook were analyzed using quantitative methods. Findings obtained from the research were found to be the most adequate for the Pedagogical Knowledge dimension and the dimension of the field knowledge was found to be the least adequate for the prospective classroom teachers when examined within the TPACK components. Prospective classroom teachers were found to be “Adequate” in terms of technological pedagogical competence and found to be “Adequate” in terms of intention to use technology as well. As a result of the correlation analysis conducted to determine the relations between the technological pedagogical content knowledge of viii the prospective class teachers and the intention to use the technology, it was found that there was positive correlations between the mean scores in the level of 69%, which shows significant relationships close to high level (r = .693; p <.05). As the intention of prospective classroom teachers to use technology increases positively, the technological pedagogical content knowledge levels also increase. When the coefficient of determination (r² = 0.48) was taken into account, it was observed that 48% of the variance in technological pedagogical content knowledge was derived from intention to use technology. In the light of the findings it can be said that the prospective classroom teachers are willing to combine technology usage to the education system. It is widely expected that the classroom teachers supported by technology usage turns out to be more successful. Key Words: Technological Pedagogical Content Knowledge, Intentions to Use Technology, Pre-Service Classroom Teachers, Behavioral Intention