Müzik öğretmeni adaylarının okul deneyimi dersine ilişkin tutumları ile akademik ve çalgı başarı algı düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HİLMİ DURUOĞLU

Danışman: Mustafa Uslu

Özet:

MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ OKUL DENEYİMİ DERSİNE İLİŞKİN TUTUMLARI İLE AKADEMİK VE ÇALGI BAŞARI ALGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Bu araştırmada, Müzik Öğretmeni Adaylarının Okul Deneyimi II dersine ilişkin tutumları ile akademik ve çalgı başarı algı düzeylerini inceleyerek, öğrencilerin akademik başarıları algıları ile bazı sosyo-demografik özellikleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Tarama yöntemi ile yapılan bu çalışmanın örneklem gurubunu, Marmara Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, Balıkesir Üniversitesi, Mehmet Akif Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi, Harran Üniversitesi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi ve Gaziosmanpaşa Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitim Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 4. sınıfında öğrenim gören toplam 275 müzik öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Yapılan araştırmada, gerekli verileri elde etmek için 2 temel veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar, araştırmacı tarafından oluşturulan, öğrencilerin demografik özelliklerinin yer aldığı “Kişisel Bilgi Formu” ve Emir tarafından 2001 yılında sosyal bilgiler dersi için geliştirilen tutum ölçeğin G. Otacıoğlu (2010) tarafından “Okul deneyimi II” dersine uyarlanması ile hazırlanan 28 maddelik “Okul Deneyimi II Dersi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde dağılım, t-testi, tek yönlü varyans analizi (One-WayAnova) ve Pearson Korelasyon Katsayısı değerleri alınmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre Okul Deneyimi dersine yönelik tutum düzeyleri ile kendini algılama düzeyleri arasında pozitif anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının, Okul Deneyimi dersine yönelik tutum düzeyleri ile “çalgı, üniversite, çalgı dersini yeterli bulma, okul deneyimi ders saati yeterliliği, yeterli bilgi donanım varlığı ve öğretmenlik yapma isteği” değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık bulunurken, Okul Deneyimi dersine yönelik tutum düzeyleri ile demografik özellikleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Anahtar Kelimeler: Okul Deneyimi, Tutum, Müzik Öğretmeni Adayları, Algı ABSTRACT EXAMINING THE ATTITUDES OF PRESERVICE MUSIC TEACHERS TOWARDS THE LESSON OF SCHOOL EXPERIENCE AND THEIR PERCEPTION LEVELS OF ACADEMIC AND INSTRUMENT SUCCESS In this study, it was aimed to determine the relation between academic success perceptions and socio-demographic features of Preservice Music Teachers through examining their attitudes towards the lesson of School Experience II and their perception levels of academic and instrument success. The sample group of this study that was conducted with the screening method consists of totally 275 preservice music teachers receiving education in the 4. grade of Marmara University, Gazi University, Balıkesir University, Mehmet Akif University, Pamukkale University, Harran University, YüzüncüYıl University and Gaziosmanpaşa University, Department of Fine Arts Education and Department of Music Education. 2 basic data collection tools were used in the study in order to obtain the required data. These tools included the “Personal Information Form”, which was formed by the researcher and involved the demographic features of students, and “Attitude Scale of the Lesson of School Experience II”, which involved 28 items and was prepared by G. Otacıoğlu (2010) through adapting the attitude scale that was developed by Emir in 2001 for the lesson of social studies into the lesson of “School Experience II”. Values such as frequency, percentage distribution, t-test, one-way variance analysis (One-Way Anova) and Pearson’s Correlation Coefficient were used in the data analysis process. Acording to the data that were obtained from the study, a positive and significant difference was determined between the attitude levels towards the lesson of School Experience and levels of self-perception. While there was a significant difference between the attitude levels of preservice teachers who participated in the study towards the lesson of School Experience and the variables of “instrument, university, finding the lesson of instrument sufficient, existence of a sufficient data equipment and desire of teaching”, there was no significant relation between the attitude levels towards the lesson of School Experience and demographic features. Keywords: School Experience, Attitude, Preservice Music Teachers, Perception