Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye’de Yüksek Öğretim Kurumlarında Coğrafya Eğitim-Öğretiminin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Bayram Topal

Danışman: NURİYE GARİPAĞAOĞLU

Özet:

AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ VE TÜRKİYE’DE YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARINDA COĞRAFYA EĞİTİM-ÖĞRETİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ Dünya, hızla teknolojik gelişmelerin etkisi altında bilgiye ulaşmada tarihinin en gelişmiş döneminin içerisinde bulunmakta iken bu gelişmelerin sunduğu olanakların coğrafyacılar tarafından kullanılması gerekliliğini de ortaya çıkarmıştır. Özellikle son yüz yıl içerisinde önemi zaman zaman artan, zaman zamansa azalan bir tablo sunan coğrafyanın, gelişmeler karşısında gündemde yer alması, eğitimde ileri düzey ülkelerin sahip oldukları olanakların araştırılıp, karşılaştırmalar yapılmasına ve bu konuda uygulanabilirliği olanların yürürlüğe konulmasına bağlıdır. Buna bağlı olarak gerçekleştirilen çalışmamızda, Amerika Birleşik Devletleri’nde yüksek öğretim kurumlarında coğrafya programlarının incelenmesi ve Türkiye’de yüksek öğretim kurumlarında coğrafya programları ile karşılaştırılması, yüksek öğretim kurumlarımızda bu alanda mevcut eksikliklerin veya olumlu özelliklerin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında ABD yükseköğretimi ve bu alanda coğrafya eğitimi ele alınmış, elde edilen bulguların Türkiye’deki örnekleriyle karşılaştırılması yapılmıştır. ABD, yükseköğretimde dünyanın en iyi üniversiteleri araştırmalarında ilk yüz üniversite içerisinde çok sayıda okulu olan bir ülke olarak araştırmanın konusunu oluşturmuştur. Elde edilen bulguların araştırmanın sonunda karşılaştırma yapılmaya konu olması ve Türkiye yüksek öğretiminde coğrafya öğretiminin iyileştirilmesine yönelik önerilerde bulunulması ile araştırma tamamlanmıştır. Anahtar Sözcükler: coğrafya, eğitim, ABD, yükseköğretim, Türkiye. ABSTRACT EVALUATION OF GEOGRAPHY EDUCATION AND TEACHING HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN THE US AND TURKEY As the world comes ever more under the influence of technological developments that bring ease of access to knowledge, it is clear that geographers need to use and benefit from these developments and tools. For geography, the last one hundred years especially have been a time when the importance placed on the views the discipline presents has at times grown and at times declined. Today, the place of geographers and the survival of geography as a discipline depends on research into the opportunies available and methods used in more developed countries, to be followed by the practice of these where applicable. Based on this thinking, this study was carried out in the geography programs of selected higher institutions of education in the US, with comparisons then being drawn between their practices and those of their Turkish counterparts. The central aim of our study was to highlight not only current deficiencies but also positive aspects of geography teaching and practice in higher institutions in Turkey. Within the scope of the study, the system in place in US higher education, and specifically in geography programs was examined and the findings compared with samples in Turkey. The US was chosen as the field of study since in the world of higher education, we are aware that several US universities are placed in the top 100 world universities. The results of the findings are summarised in comparisons made between the two countries and the report concludes with recommendations for improvements in the teaching of geography in institutions of higher education in Turkey. Key words: geography, education, US, higher education, Turkey