İlköğretim okullarında görev yapan kadın okul yöneticilerinin "cam tavan"a ilişkin algılarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF ATAN

Danışman: MÜNEVVER ÇETİN

Özet:

İLKÖĞRETİM OKULLARINDA GÖREV YAPAN KADIN OKUL YÖNETİCİLERİNİN “CAM TAVAN”A İLİŞKİN ALGILARININ İNCELENMESİ Bu araştırma, ilköğretim okullarında çalışan kadın okul yöneticilerinin cam tavana ve kadınların okul yönetiminde yükselme düzeylerine yönelik algılarının tespit edilmesi amacı ile yapılan tarama modelli bir araştırmadır. Bu araştırmanın evrenini, İstanbul İli Anadolu yakasında 2010- 2011 Eğitim – Öğretim yılı içerisinde eğitim- öğretim faaliyetini sürdürmekte olan resmi ilköğretim okullarında görev yapan kadın okul yöneticileri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklem grubunu random yöntemi ile belirlenen 60 okuldaki 120 kadın yönetici oluşturmaktadır. Bu araştırmada verilerin toplanması amacı ile, yargısal ölçmelerden yararlanılmış ve Likert tipi ölçme aracı tercih edilmiştir. Karaca (2007)’nin “Kadın Yöneticilerde Kariyer Engelleri: Cam Tavan Sendromu Üzerine Uygulamalı Bir Araştırma” başlıklı tezinde geliştirdiği ve kullandığı veri toplama aracı kullanılmıştır. Kadın yöneticilerin toplam algı puanlarının yaş, medeni durum, eğitim durumu, ünvan(statü) ve mesleki deneyim değişkenleri bakımından karşılaştırılmasında bağımsız gruplar t-testi (Independent Samples t-test), Kruskal- Wallis ve Mann- Whitney U analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; ilköğretim okullarında görev yapan kadın okul yöneticilerinin "Cam Tavan"a ilişkin algıları fark testlerinin bulgularına göre, alt boyutlarda anlamlı farklılık olacak kadar farklı şiddetlerde algılansa da, aritmetik ortalamalara bakıldığında, kadın yöneticilerde “Cam Tavan” algısının (en düşük mentörlükte bile 1,74 düzeyinde) kadın yöneticilerin kariyer beklentilerini ve girişimlerini olumsuz etkileyecek düzeyde olduğu bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Kadın, okul yöneticisi, cam tavan ABSTRACT ON THE PERCEPTION OF PRIMARY SCHOOL WOMEN PRINCIPAL TOWARD GLASS CEILING This research is about discovering senses of women directors who is working in primary schools. And also discovering senses of Glass Ceiling and promotion to school managing office . This research is made with using scanning model. This research based on women directors whose are working in primary schools in anatolian side of Istanbul. Surveys made to 120 random women directors in 60 different schools in 2010 - 2011 semesters. In this research, Likert type measuring tool and judgmental measuring are used for collecting database. Also database collection tool is used by helping of in Miss KARACA’ s (2007) thesis named as “Difficulties of Career of Women Managers: A Research with Applications on Glass Ceiling Syndrome ”. Independent Samples t-test and Kruskal- Wallis and Mann- Whitney U analysis tests are used for comparison of senses between women directors with variables like age, educational degree, tittle, professional experiences and marital status. In the end of this research, in the ground levels of the tests differences of senses to glass ceiling are very high between women directors whose are working in primary schools. Arithmetic averages of the results are showing us, senses to glass ceiling of women directors are very low. And that is affecting negatively to career expectations of women directors. Key Words : Women, women manager, Glass Ceiling