Yetişkinlere hasta hakları eğitim programı: web tabanlı uzaktan eğitim modeli


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Erkan Issı

Danışman: OZANA URAL

Özet:

YETİŞKİNLERE HASTA HAKLARI EĞİTİMİ PROGRAMI: WEB TABANLI UZAKTAN EĞİTİM MODELİ Bu araştırmada, “Yetişkinlere Hasta Hakları Eğitim Programı: Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Modeli”nin veli ve doktora öğrencileri üzerinde etkisinin olup olmadığını araştırmak amaçlanmıştır. Araştırma basit tesadüfî örnekleme yolu ile belirlenen, daha önce hasta hakları konusunda sertifikalı bir eğitim programına katılmamış, hasta hakları ile ilgili bir derneğe üye olmayan deney ve kontrol gruplarını oluşturan 86 gönüllü katılımcıyla (deney gruplarını oluşturan 41 kişi, kontrol gruplarını oluşturan 45 kişi) uygulanmıştır. Araştırma modeli deneme modelleri türünden biri olan ön test-son test deney kontrol gruplu modeldir. Beş oturumlu eğitim programının başında ve sonunda deney ve kontrol gruplarına demografik özelliklerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” ve “Bilgi Testi”, Eksen, Karadağ, Işıkay, Karakuş, Seyhan ve Karanlık (2003) tarafından geliştirilmiş “Hastaların Hasta Haklarını Talep Etme Ölçeği”, Zülfikar (1999) tarafından geliştirilmiş “Hastaların Hasta Hakları Konusundaki Bilgi Düzeyi Ölçeği” yüz yüze gmen nezaretinde sınıf ortamında tek formda uygulanmıştır. Araştırma bulguları, deneysel çalışmanın uygulamalarına başlamadan önce yapılan istatistiksel analizlerde araştırmanın birinci alt amacı olan “Deney ve kontrol gruplarının ön testleri arasında fark var mıdır?” sorusuna cevap aranmıştır. Deney kontrol gruplarının ön test ölçümlerinde yapılan Mann Whitney U testi sonuçlarına göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Deney kontrol gruplarında yer alan doktora öğrencileri ile velilerin birbirine eşitliği sağlanmıştır. Araştırmanın ikinci alt amacı olan “Deney grubunun ön testi ile son testi arasında fark var mıdır” sorusuna cevap aranmıştır. “Yetişkinlere Hasta Hakları Eğitimi Programı: Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Modeli” ne katılan deney grubunun ön test-son test puanları için yapılan Wilcoxon Testi sonuçlarına göre; istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bu farklılık son test lehine gerçekleşmiştir. Verilen eğitim deney grubunun son test ortalamalarını ön testlere göre anlamlı derecede arttırmıştır. Araştırmanın üçüncü alt amacı olan “Kontrol grubunun ön testi ile son testi arasında fark var mıdır?” sorusuna cevap aranmıştır. Kontrol grubunun ön test son test puanları için yapılan Wilcoxon Testi sonuçlarına göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Kontrol grubuna, herhangi bir eğitim programı uygulanmaması nedeni ile ön test puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Araştırmanın dördüncü alt amacı olan “Deney ve kontrol gruplarının son testleri arasında deney grubunun lehine anlamlı bir farklılık var mıdır?” sorusuna cevap aranmıştır. Deney ve kontrol gruplarının son testleri için yapılan Mann Whitney U testi sonuçlarına göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bu farklılık deney grubu lehine gerçekleşmiştir. Verilen eğitim programı doktora öğrencileri ve velilerin bilgi düzeyi ve talep etme tutumunu geliştirdiği söylenebilir. Anahtar Sözcükler: Eğitim Bilimleri, Yetişkin (Halk) Eğitimi, Uzaktan Eğitim, Eğitim Programı, Web Tabanlı Eğitim Programı ABSTRACT PATIENT RIGHTS EDUCATION PROGRAMME to ADULTS: WEB BASED DISTANT EDUCATION MODEL In this research, the aim is to search whether “Patient Rights Education Programme to Adults: Web Based Distant Education Model” has influence on parents and doctorate students. The research performed with 86 volunteers (41 compose experiment group, 45 compose control group) that forms experiment and control groups , whom has chosen by simple coincidental sampling, has not participated in a certified education programme on patient rights, has not been a member to an association about patient rights. The search model is pre test-post test model with control group, which is one of the test models. “Personal Data Form” and “Data Test” which was built by the researcher, “Patients Demand Scale of Patient Rights” developed by Eksen, Karadağ, Işıkay, Karakuş, Seyhan and Karanlık (2003), “ Knowledge Level Scale of Patients on Patient Rights” developed by Zülfikar (1999) was performed face-to-face in class environment, with supervisor surveillance in one form; to determine the demographic characteristics of the experiment and control groups, at the beginning and at the end of the five sessional education programme. In the search findings, the answer of the question of “Is there a difference between experiment and control groups of pre-test?” was searched, which was the primary sub aim of the research in the statistical analysis that performed before starting the applications of the experimental study. Any statistically significant difference wasn’t found according to Mann Whitney U test results which was done pre-test measurements of the experiment control groups. The equality of parents and doctorate students who took place in the experiment control group was provided. The answer of the question of “Is there a difference between pre-test and post-test of the experiment”, which is the secondary sub aim of the research was seeked. Statistically significant differences were found, according to Wilcoxon Test results which were done for pre test-post test points of the experiment group attended “Patinent Rights Education Programme to Adults: Web Based Distant Education Model”. This difference was in favor of the last test. The given education significantly increased last test averages of the experiment group with respect to pre tests. The answer of the question of “Is there a difference between pre test and last test of the control group” was seeked which is the third sub aim of the research. Any significant difference could not be found according to Wilcoxon Test results of which has done for pre test last test of control group. Any significant difference between pre test points could not be found because any kind of education was not given to control group. The answer to the question of “Is there a significant difference between experiment and control groups in favor of experiment group?” was seeked which was the fourth sub aim of the research. Statistically significant defferences were found according to Mann Whitney U test results that were done for experiment and control groups’ last tests. This difference came true in favor of experiment group. It can be said that the given education has improved the knowledge level and behaviour of demand of parents and doctorate students. Keywords: Educational Science, Adult (Public) Education, Distant Education, Educational Programme, Web Based Educational Programme