Bütünleşik pazarlama iletişimi açısından ürün yerleştirme ve sinema filmleri üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE ANIK

Danışman: Şakir Erdem

Özet:

BÜTÜNLEŞİK PAZARLAMA İLETİŞİMİ AÇISINDAN ÜRÜN YERLEŞTİRME VE SİNEMA FİLMLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA EMİNE ANIK Bu çalışma, sinema filmlerinde bütünleşik pazarlama iletişimi aracı olan ürün yerleştirmeye yönelik izleyici tutumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma Türkiye’ de sinema filmlerinde ürün yerleştirme faaliyetlerinin önemli bir bütünleşik pazarlama iletişim aracı olduğu konusunda yapımcılar, sponsorlar ve tüm reklam verenlere yol gösterilmesi, yasa düzenleyicilere ürün yerleştirmeyle ilgili düzenlemeler konusunda yol gösterilmesi, ürün yerleştirme konusuyla ilgili ülkemizdeki literatüre katkı sağlanması ve ürün yerleştirme uygulamalarının kendilerine yönelik izleyici tutumlarının incelenmesi yönünden önemlidir. Bu araştırmada özellikle ürün yerleştirmeye yönelik izleyici tutumları açısından demografik özellikler arasındaki farklar incelenmiştir. Çalışmada kolayda örnekleme yoluyla belirlenmiş olan 400 kişilik bir örnek kütleye yüz yüze anket ve elden bırakılan anket yöntemi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, ürün yerleştirmeye yönelik izleyici tutumları beş boyut altında toplanmıştır. Demografik özelliklerin bir bölümünde ürün yerleştirmeye yönelik izleyici tutumları açısından anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Anahtar Sözcükler: Ürün yerleştirme, sinema sektörü, izleyici tutumları. “PRODUCT PLACEMENT AS AN INTEGRATED MARKETING COMMUNICATION TOOL AND A RESEARCH ON MOVIES EMİNE ANIK ABSTRACT This research was made to determine the audiences ' manner to product placement which is a communication tool of integrated marketing for motion pictures. Research in Turkey is important firstly for being product placement activities of motion pictures is an important tool in integrated marketing communication. Secondly, it is important for making sponsors, producers, advertisers and law regulators. And lastly, it is important for making contribution to our country's literature and the examination of the audiences attitudes. In this research, product placement, especially for the differences between the demographic characteristics were examined in terms of audience attitudes. The research identified through convenience sampling of the mass of a sample of 400 people were face to face and drop off surveys. According to findings, the attitudes of the audience for product placement are grouped under the five dimensions. Attitudes towards product placement in a section of demographic variables, significant differences were found. Key Words: product placement, movies, audiences attitude.