Fen bilimleri alan öğretmenlerinin değerlendirme yaklaşımları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLDEM YAVUZ

Danışman: OSMAN SERHAT İREZ

Özet:

FEN BİLİMLERİ ALAN ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI Bu araştırmanın amacı ortaöğretim kurumlarında görev yapan fen bilimleri alan öğretmenlerinin yeni öğretim programı ve ölçme – değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin görüşlerini ve uygulamalarını tespit etmektir. Aynı zamanda bu araştırma yeni fen öğretim programında vurgulanan yapılandırmacı yaklaşımın, öğretmenlerin değerlendirme yaklaşımlarını nasıl etkilediği hakkında bilgi sağlamak amacındadır. Araştırma sorularına cevap vermek üzere çalışmada nitel araştırma yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışma 2008 – 2009 öğretim yılında yürütülmüştür. Çalışmaya farklı tipteki ortaöğretim okullarında (anadolu lisesi, düz lise, fen lisesi) çalışan 8 fen öğretmeni katılmıştır. Veriler katılımcılar ile yüz yüze yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Görüşmelerde sorulan sorularla katılımcıların yeni öğretim programı ve yeni öğretim programının getirdiği değerlendirme yaklaşımları hakkındaki görüşlerini ve kendi sınıflarındaki değerlendirme ile ilgili mevcut uygulamaları tespit etmek amaçlanmıştır. Veriler “Sürekli Karşılaştırma Metodu” ile analiz edilmiştir. Bulgular araştırmaya katılan fen öğretmenlerinin yeni fen öğretim programı ile ilgili genel görüşünün “yetersiz” olduğunu ortaya çıkarmıştır. Araştırma, katılımcıların çoğunun yeni öğretim programının içerdiği yeni değerlendirme yaklaşımları hakkında bilgisiz olduğunu göstermektedir ve bu nedenle öğretmenler kendi sınıflarında yeni değerlendirme stratejilerini uygulamada başarısız olmuşlardır. Belki de bunun en önemli sebeplerinden birisi, çalışmaya katılan fen öğretmenlerinin ne hizmet öncesi ne de hizmet içi kurslarda yeni değerlendirme yaklaşımlarının felsefesi ve uygulanmasına ilişkin herhangi bir eğitim almamasıdır. Bu sonuçlar, müfredat reformunun başarı ile devam etmesi için öğretmenlere yeni öğretim programı ile ilgili öğretme ve öğrenme yaklaşımları hakkında bilgi verecek etkin hizmet içi eğitim programlarının geliştirmesi gerektiğini işaret etmektedir. Anahtar Sözcükler: Müfredat değişimi, değerlendirme, alternatif değerlendirme, hizmet içi eğitim. ABSTRACT SCIENCE TEACHERS’ ASSESSMENT AND EVALUATION APPROACHES The purpose of this research is to assess and identify the views and practices of in-service secondary science teachers regarding the new science curricula and the new assessment approaches introduced by the new science curricula. To this end, this research also aims to provide information about the extent to which constructivist approach emphasized in the new science curricula affected teachers’ approach to student assessment in Turkish science classrooms. In order to find answers to research questions, a qualitative research orientation adopted in the study. The study was conducted at 2008-2009 academic year. Eight science teachers from different types of secondary schools (Anatolian High Schools and High Schools) participated in the study. The data were collected through face-to-face semi-structured interviews with the participants. The questions asked in the interviews aimed at exploring participants’ views about the new science curricula and the assessment approach introduced by the new curricula and, the current practices with regard to student assessment that the participants employed in their science classrooms. The data were analyzed through the “Constant Comparison Method”. The findings of the research indicated that the science teachers participated in this study generally viewed the new science curricula “insufficient”. The research revealed that the participants were mostly uninformed about the new assessment strategies introduced by the new curricula and therefore, failed to implement such strategies in their classrooms. Perhaps one of the most important reasons for this was the fact that science teachers’ participated in this study did not receive any formal instruction on the philosophy, rationale and implementation of new assessment strategies neither in their pre-service teacher education courses nor in the form of an in-service course. These results imply that if this curriculum reform is to proceed and succeed, effective in-service teacher education programs should be developed to inform in-service teachers about the new approaches to teaching and learning introduced by the new curricula. Keywords: Curriculum reform, assessment, alternative assessment, in-service teachers.