Ortaöğretim coğrafya eğitiminde materyal kullanımı ve coğrafya sınıflarının gerekliliği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEBAHATTİN KURTKAYA

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

ORTAÖĞRETİM COĞRAFYA EĞİTİMİNDE MATERYAL KULLANIMI VE COĞRAFYA SINIFLARININ GEREKLİLİĞİ Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nca coğrafya dersi öğretim programının amacı; ‘‘öğrencilerin yaşadıkları alandan başlayarak ülkemiz ve tüm dünya ile ilgili coğrafi bilinç kazanmaları, gelecekteki yaşantılarında etkin bir şekilde kullanabilecekleri bir donanıma sahip olmaları’’ şeklinde açıklanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ortaöğretimde coğrafya derslerinin en önemli özelliği, öğrencileri öncelikle yaşadığı coğrafi mekan ve sonrasında yakın çevresinden başlamak üzere geniş coğrafi alanlar hakkında detaylı bilgiler ile donatarak öğrencilerin bu bilgileri etkin şekilde kullanmasını sağlamak olduğu açıkça görülmektedir. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin ilerlediği günümüz dünyasında coğrafi bilgiye ulaşmak artık çok zor görünmemektedir. Ancak öğrencilerimizi coğrafi bilgi ile donatmak düz anlatım yolu ile mümkün değildir. Coğrafya derslerinin laboratuarı doğanın kendisidir. Tüm öğrencileri bu laboratuardan faydalandırmak zaman ve mekan problemleri açısından mümkün olamayacağına göre yapılacak iş doğayı çeşitli materyallerle donatılmış coğrafya sınıfı oluşturarak öğrencinin ayağına kadar getirmektir. İşte bu noktada tez çalışmamız coğrafya dersleri için kullanılabilecek materyaller ile donatılmış coğrafya branş dersliklerinin gerekliliğini ortaya koymak amacındadır. Bu amaçla aşağıdaki sorulara cevaplar aranmıştır: • Coğrafya eğitim öğretiminde çoğunlukla hangi metotlar kullanılmaktadır? • Materyallerle desteklenen gösteri metodu coğrafya eğitim öğretiminde yeterince kullanılabiliyor mu? • Okullarımızda materyallerin yeterince kullanılamamasının sebebi nelerdir? • Coğrafya derslerinde kullanılabilecek materyaller neler olmalıdır? • Okullarımızda materyallerle donatılmış sabit bulunan coğrafya branş derslikleri kurulabilmiş midir? • Coğrafya branş dersliklerinin öğrenci başarısı üzerine etkili olacağında yaygın bir kanaat var mıdır? • Hangi materyaller ne sıklıkla kullanılıyor? • Bazı materyallerin yeterince kullanılamamasının nedeni neler olabilir? • Kullanılan materyallerin sınıftan sınıfa taşınıyor olması materyalin kullanışlılığı ve kullanım ömrü üzerinde etkili midir? • Öğretmenlerimiz coğrafya branş derslikleri ile mesleki verimliliklerinin artacağına inanıyorlar mı? Bu amaç doğrultusunda çeşitli kaynaklar taranmış ve araştırma sahamızda görevli hem coğrafya öğretmenlerine hem de okul yöneticilerine yönelik anketler düzenlenmiş, ayrı ayrı anketteki sorular eğitim çalışanlarına yöneltilmiştir. Sonuç olarak Coğrafya derslerinin ağırlıkla anlatım ve soru-cevap yöntemleriyle işlendiği ortaya çıkmaktadır. Merkez ortaöğretim kurumlarında coğrafya derslerinde materyal destekli bir yöntemin her zaman kullanılamadığı ortaya çıkmaktadır(%29). Merkez ortaöğretim kurumlarında görevli coğrafya öğretmenlerinin bazı materyallerin yeterince kullanılamamasında ekonomik sorunların yanında fiziki yetersizlikler ve uygulama problemlerini de neden olarak görmektedirler. Okul idarecilerimiz bilgisayar, projeksiyon gibi teknolojik ürünler ile daha kolay temin edilebilir küre ve haritaların yanında cd setleri, maketler ve gazete, dergi gibi kaynakları da coğrafya derslerinde kullanılabilecek materyaller olarak görmektedir.Ancak ağırlıkla ihtiyaç olarak bilgisayar - projeksiyon görülmektedir(%75). Okulların %75’inde coğrafya branş dersliği yoktur. Kastamonu merkez ortaöğretim kurumlarımızda görevli yöneticilerimiz ağırlıkla materyallerle donatılmış sabit bulunan coğrafya sınıflarının öğrenci başarısı üzerinde etkili olacağına inanmaktadır (%92). Coğrafya öğretmenlerimiz ders materyali olarak ağırlıkla harita,atlaslar ile ders kitaplarını kullanmaktadırlar. Hiç kullanılamadığı ağırlıklı olarak ifade edilen maket, koleksiyon ve profil-kesitler gibi ders materyallerinin kullanılamayışını okullarımızda bu materyallerin yoksunluğuyla da ilişkilendirmek mümkündür. Coğrafya öğretmenlerinin %82’si taşınması gerekli materyalleri kullanışlı bulmamaktadır. Bu açıdan materyallerin her zaman kullanıma hazır ve taşınır değil sabit olması gereği ortaya çıkmaktadır. Coğrafya öğretmenleri ağırlıklı olarak coğrafya branş derslikleri kurulursa mesleki açıdan verimliliklerinin artacağına inanmaktadırlar(%94) MATERİAL USAGE AND GEOGRAPHY CLASSES IN SECONDARY SCHOOL GEOGRAPHY EDUCATİON REQUİREMENT OF ABSTRACT Ministry of Education and Training Board training course geography curriculum for the purpose of their living space for students starting from the whole world about our country and geographical awareness of their future life can use effectively be equipped as described. To achieve these objectives in secondary education the most important feature of the geography lesson students living primarily in the geographical space, and then starting from the immediate vicinity broad geographic areas with detailed information about the equipment that the students use the information effectively to ensure that is clearly visible. Information and communication technologies to advance in today's world geographic information to achieve the very difficult now not seen. but geographic information our students equipped with a flat expression possible through laboratory courses. All students benefited from this laboratory and authorities time to problems is possible in terms of students not to work to be done according equipped with various materials of nature by creating a geography class is to bring students up to the foot. That's where our thesis can be used for geography lessons geography equipped with materials to demonstrate the necessity of industry aims classrooms. For this purpose, the following answers to questions: • Which methods are used mostly in geography education? • Demonstration method in teaching geography education materials supported can be used enough? • Schools are the reason for the materials sufficiently use? • What materials can be used in geography lessons should be? • Materials in schools and classrooms are equipped with a fixed rate could be the industry is geography? • Students will be effective upon the success of the industry in geography classrooms a widespread conviction Is there? • Which materials are used, how often? • What causes some materials may be underused? • The material used is of the class has moved from the class of material is effective on the life and use? • Do Geography teachers in classrooms and professional industry believe will increase efficiency ? Scanned for this purpose various sources and research in our field staff as well as to geography teachers and school administrators arranged for surveys; separate questions in the survey was directed training for employees. As a result of geography lessons and question-answer methods widely expression was revealed with the job. Geography courses in secondary schools in the center of the material at any time not used a method of assisted resulted. (29%) Geography teachers in secondary schools of the center staff as well as some material physical deficiencies of the economic problems enough practice problems are seen as the cause. School Administrators computer, such as projections and easier to technological products obtained by sphere and cd sets of maps, models, and in newspapers, magazines sources like material that can be used in geography lessons as needed. But weight as computer-projection can be seen. (75%) Schools (75%) 'in the geography classroom is no industry. Our executive officers in our schools Kastamonu center is equipped with a fixed weight of material which will take effect on student achievement in geography class believes. Geography teachers with course material weight maps, atlases and textbooks in use. Never expressed as widely models, collection and profile-like cross-section of the course material used in our schools deprivation of these materials can be associated with. 82% to transport the necessary materials useful teachers Geography doesn’t exist. Bu always ready to use material respects and not fixed must be moved is revealed. Geography teachers mainly geography classrooms is established industry believe will increase their productivity are professional respect (49%).