Ortaöğretim coğrafya öğretim programındaki kazanımlara uygun arazi çalışmalarının planlanması (İstanbul ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATİH ÖZDEMİR

Danışman: Mehmet Ünlü

Özet:

Bu araştırma ortaöğretim coğrafya öğretim programındaki kazanımlara uygun arazi çalışmalarının planlanmasını amaçlamıştır. Böylece İstanbul ili içerisinde kazanımlara uygun arazi çalışması yapılabilecek örneklem alanları belirlenerek bir uygulama açığı kapatılmış olacaktır. Arazi çalışmaları ile sınıf ortamında teorik olarak anlatılan coğrafi bilgiler pratiğe dönüştürülmüş olur. Coğrafya eğitimcileri arazi çalışmalarını önemsemektedir. Yapılandırmacı anlayışın yaparak yaşayarak öğrenmeyi bilgiye ulaşmada en önemli yollardan biri olarak görmesi arazi çalışmalarının ne denli önemli olduğunu göstermektedir. Araştırmamız da nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Veri toplama tekniği olarak gözlem kullanılmıştır. Veriler örneklem yoluyla analiz edilmiştir. Coğrafya öğretim programındaki kazanımları kalıcı şekilde öğrencilere aktarmak arazi çalışmaları ile mümkün olacaktır. Arazi çalışması planlamalarını yapmak öğretmenlere bırakılmıştır. Araştırmamızın ana problemi coğrafya öğretim programında kazanımlara uygun arazi çalışmalarının nerelerde yapılacağının belirtilmemesidir. Bu araştırmada aşağıda verilen sorulara cevap aranmıştır: İstanbul ilinde hedeflenen kazanımlar için arazi çalışmaları nerede yürütülmelidir? Uygun konumlar öğretmenler tarafından tespit edilmekte midir? Hangi kazanımlar için arazi çalışmasının yürütüleceği coğrafya öğretim programında belirtilmiştir. Daha sonra İstanbul ilinin coğrafi özellikleri dikkate alınarak örneklemler belirlenmiştir. Tespit edilen konumlar verilirken birbirine yakın olandan uzağa doğru sıralanmıştır. Böylece arazi çalışmalarında verilen sıralama takip edilirse zaman verimli kullanılmış olur. Belirlenen yerlerin konum bilgileri ayrıntılı olarak belirtilmiş ve fotoğraflar çekilerek arazi çalışma sahaları gösterilmiştir. Elde edilen bulgular İstanbul ilinde arazi çalışmasına uygun birçok konumun olduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Coğrafya Öğretimi, İstanbul’da Arazi Çalışmaları, Kazanımlar. ABSTRACT This research aims to plan the fieldwork that are suitable to the outcomes in the geography teaching program of high schools. In the end, by determining locations in Istanbul city on which fieldwork can be carried out that are suitable to these outcomes, an important practise gap will be filled up. Geographical information that are theoretically mentioned in a classroom environment, will be transformed in to practise. Geography instructors has a common agreement on the importance of fieldwork. That constructivist education takes ‘’learning by experience and practise’’ as one of the most important ways of reaching to knowledge, it emphazises the importance of the fieldwork. In our research, document review which is one of the qualitative research methods was adopted. Observation was used as the data collection method. Data was analysed through sampling method. Transmitting the outcomes in geography teaching program to students effectively will be possible thanks to these fieldwork. Plannig the schedule of the fieldwork will be up to the teachers. That, where fieldwork suitable to outcomes within geography teaching programs will be carried out was not mentioned previously, this case constitutes the main problem. In this research following questions find answers: In Istanbul city, for the targeted outcomes, where should the fieldwork be carried out? Had suitable locations ever been determined by teachers? For which outcomes the fieldwork will be carried out is mentioned in the geography, teaching program. Next, by taking the Istanbul’s geographical conditions in to account, samples were determined. Locations determined are ordered from close to far. In this way if the order given in the fieldwork is followed, time will be used effectively. Location information of the determined lands were identified in data land study fields were showed by photos taken before. Data collected revels that there are many locations suitable for carrying out geographical fieldwork. Keywords: Geography teaching, Fieldwork in Istanbul, Outcomes.