Türkiye’de popüler kültür ve din ilişkisi: kadın üzerine bir araştırma (İstanbul Örneği)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Birsel Banu Okutan

Danışman: TALİP KÜÇÜKCAN

Özet:

TÜRKİYE’DE POPÜLER KÜLTÜR VE DİN İLİŞKİSİ: KADIN ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA (İSTANBUL ÖRNEĞİ) Kapitalist pazar mekanizmasına bağlı kitle iletişim araçları tarafından yayılan popüler kültür, farklı kimlikler üzerinde ortak zevkler, paylaşımlar oluşturmakta, standart tandanslar yaratmaktadır. Bu çalışmanın amacı da kimliğinde dine önemli paye veren başörtülü, şehirli -İstanbul’da yaşayan- kadınların popüler kültür ile girdiği ilişkiselliği “radyo, televizyon, popüler ürünler” “gazete, dergi, popüler okumalar, internet” “sinema, popüler müzik” ve “tüketim alışkanlıkları” bağlamında incelemektir. Hedef, popüler kültürün başörtülü kadınların tutumlarını nasıl etkilediğini, ne şekilde dönüştürdüğünü/dönüştürmediğini ve kadınların ne tür meşruiyet kodları ve refleksleri geliştirdiğini demistifiye etmektir. Yüz yüze mülakatlar aracılığıyla gerçekleştirilmeye çalışılan bu nitelikte “müdahale eden” sosyolojinin araştırana, araştırılana ve din sosyolojisi alanına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Anahtar Kelimler: Popüler kültür, din, kitle iletişim araçları, tüketim alışkanlıkları. ABSTRACT POPULAR CULTURE AND RELIGION IN TURKEY: A STUDY ON WOMAN (İSTANBUL CASE) Popular culture connected to the mechanism of capitalist market system and extended through the mass medium creates common tastes and typical tendencies. The study aims to scrutiny the relationality between popular culture and the urban headscarved women -who live in İstanbul- in the context of “radio, television, popular components”, “newspaper, magazine, popular readings, internet”, “cinema, popular music” and “consumption habits”. The goal is to demystify the effects of popular culture on headscarved women and demonstrate how the women respond to the instruments of popular culture by means of face to face interviews. It is considered that this type of sociology of “intervention” makes a major contribution to the researcher, the participant and the field of sociology of religion. Key words: Popular culture, religion, mass media, consumption habits.