Sınıf öğretmenlerinin risk taşıyan öğrenciler için gönderme öncesi sürece ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEKİYE TUNÇ

Eş Danışman: FATMA NUR AKÇİN, YILDIZ GÜVEN

Özet:

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN RİSK TAŞIYAN ÖĞRENCİLER İÇİN GÖNDERME ÖNCESİ SÜRECE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin risk taşıyan öğrenciler için gönderme öncesi sürece ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Kocaeli İli ilköğretim okullarında görev yapan 30 sınıf öğretmeni katılmıştır. Bu araştırma nitel araştırma tekniklerinden yarı-yapılandırılmış görüşmeler kullanılarak yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, sınıf öğretmenlerinin risk taşıyan öğrencileri, sınıfta akademik yetersizlikler göstermeleri, sosyalleşme ve uyum sorunları yaşamaları nedenleri ile fark ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin çoğunun, öğrencilerin bilgi düzeyini belirlemek için sınıf programları ve kazanımlardan yararlandıkları ve bu öğrencileri ek çalışmalar yaparak ve öğrencilerin seviyesine göre sınıf programlarından yararlanarak destekledikleri görülmüştür. Öğretmenlerin sınıf ortamında çoğunlukla risk taşıyan öğrencilerin sınıf içindeki oturma yeri ile ilgili düzenleme yaptıkları sonucu ortaya çıkmıştır. Risk taşıyan öğrencilerin kabul görmesini sağlamak için diğer öğrencilere bilgi verme yolunu seçtikleri ayrıca öğrencilerin sınıf düzenini bozan davranışları karşısında öğrencilerle görüşmeyi ve uyarmayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin risk taşıyan öğrencileri için, görselleştirerek öğretim, oyunlaştırma teknikleri, akran aracılığı ile öğretim yöntemlerini daha çok kullandıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin risk taşıyan öğrenciler için, görsel materyaller ve teknolojik araç gereçler kullandıkları ve sınıf seviyesinin altında ev ödevi verdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu öğrencilerdeki akademik ve sosyal açıdan ilerlemeleri belirlemek için en çok gözlem yapmayı tercih ettikleri, ayrıca özel gereksinimli öğrencilerle yapılan çalışmaların örneklerini sakladıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin, risk taşıyan öğrencileri inceleme için Rehberlik Araştırma Merkezlerine gönderme kararı vermelerinde, daha çok öğrencilerin akademik yetersizlikler yaşamalarının etkili olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin gönderme öncesi süreçte yapılacak düzenlemelerle ilgili çeşitli çalışmalar yaptıkları ancak sistematik bir uygulama içerisinde olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Sözcükler: Gönderme Öncesi Süreç, Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı, Öğretimsel Uyarlama, Risk taşıyan öğrenci ABSTRACT THE VIEWS OF THE TEACHERS ON PRE-REFFERRAL PROCESS FOR STUDENTS AT RISK In this research, the teachers' explaining their views on pre-referral process for students at risk was aimed. Thirty teachers working as classroom teachers in different primary schools in Kocaeli were participated in this research. The study was implemented by using semi-structured interview which is one of the qualitative research techniques. According to the research findings, it was concluded that the classroom teachers had recognised for students at risk owing to the fact that they demonstrate academic deficiency, have difficulty in socialization and compliance in classroom. It was observed that most of the teachers had taken advantage of classroom schedules and acquisitions to designate the students’ knowledge level; and they had also supported those students by performing additional studies and utilizing classroom schedules convenient with the students’ level. It was resulted that teachers principally make seating arrangements for students at risk in classroom environment. It was determined that teachers prefer the way of giving information about the students with special needs to ensure that they are accepted by other students in the classroom; moreover they prefered warning the students in the event that the students disrupt the classroom atmosphere. It was determined that classroom teachers mainly employ peer teaching and also visualized teaching style in which they performed dramatization techniques for students at risk. It was concluded that teachers used visualized materials and technological devices and assign homework below the level of the classroom level for students at risk. It was determined that teachers mainly prefered observing the students to designate their academic and social improvement; in addition they kept the study samples which were done with the students with special needs. It was resulted that the fact of experiencing academic deficiencies of for students at risk are mostly effective for the teachers deciding to refer them to Counseling and Research Centers and when they decide to refer them, the teachers mostly encounter with non-acceptance of their parents. As a result of the research, it was concluded that classroom teachers performed various types of implementations in pre-referral process, yet they did not attempt to perform a systematic one. Key words: Pre-referral-Process, Individualized Education Program, Instructional Adaptation, For student at risk