Küreselleşmenin eğitime yansımaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALPASLAN DURMUŞ

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

Son yirmi yıldır, ekonomik, sosyal ve siyasal bütün değerlendirmelerde anahtar bir kavram olarak karşımıza çıkan "küreselleşme", bir kavram olarak, bilişim teknolojisindeki gelişmeler, finans piyasalarının esneklik, hacim ve ivme kazanması, döviz spekülasyonları, sınır ötesi sermaye hareketlerinin artması, kitle tüketimi, emeğin değişen yapısı ve rolü gibi değişik olguların tek bir kategoride ifade edilmesi için kullanılmaktadır. Yaşanmış ve yaşanması devam eden bir süreç olarak küreselleşme, daha önceden varolan bir çok kategoriyi geçersizleştirmekte, fırsatları ve dezavantajları içinde paradoksal olarak barındırmaktadır. Çalışmanın amacı ulusal eğitimimizin fırsatları lehine kullanması ve tehlikeleri öngörüp tedbirler üretmesi için yapılacak çalışmalara yön sağlamaktır. Araştırma, küreselleşmenin eğitim alanında bir kısım fırsatlar doğuracağı ve tehlikeler vücuda getireceğini öngörmüş, bu fırsat ve tehlikelerin neler olacağını tespit etmek üzerinde yoğunlaşmıştır. Araştırma, literatür taramasına dayalı kuramsal bir çalışmadır. Araştırma sürecinde küreselleşmenin eğitim politikalarını, finansmanını, planlamasını, yönetimini, müfredatlarını ve eğitime taraf olanların rollerini etkileyeceği yönler üzerinde durulmuştur. Araştırma küreselleşmenin çok yönlü olarak bir kuşatma oluşturduğu, dolayısıyla eğitim alanının bu kuşatmanın bizzat kendisinden ya da etkilerinden uzak kalamayacağı sonucuna ulaşmıştır. Bu çerçevede eğitim sisteminde "hayat boyu öğrenme", "insan merkezli eğitim", "işlevsel okur-yazarlık", "öğrenen merkezli eğitim", "süreç-bilgiler odaklılık", "Öğrenmeyi öğrenme", "yapmayı öğrenme", "birlikte yaşamayı öğrenme", "olmayı öğrenme" gibi kavram ve anlayışları eksen alan düzenlemeler yapılmasının gerekliliği sonucuna varılmıştır. ABSTRACT We have been facing globalization as a key concept in all evaluations related with economic, social and political issues since two decades. It implies the trends such as the development of information technologies, flexibility, capacity and acceleration in finance market, speculations in foreign exchange, growth in capital movements across borders, mass consumption, or the changing structure or role of labor. As a continuous process, globalization is invalidated many existing categories and paradoxically harbors opportunities and disadvantages. The aim an the present paper is to provide a framework which leads preventive measures for its dangers and use its opportunities in favor of our national education system. The study is a theoretical one based on mainly literature survey. The study, first, guesses globalization generates some chances and threats in the area of education, then, tries to characterize them. The study next turns the questions of how globalization affects the policy, finance, planning, administration, and curriculum of education, and the changing roles of educators. The study concludes globalization surrounds us in many ways, and therefore, we have no change to escape it or its consequences. In that respect, the paper suggests the education system have to make some arrangements using the notions and concept such as "lifelong education", "human centered education", "functional literacy", "learner centered education", "process-knowledge focusing", "learning to learn", "learning to do", "cooperative learning", and "learning to be"