Okul yöneticilerinin okul sağlığı algılamaları ve hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERDOĞAN KARABAYIR

Danışman: AYŞEN BAKİOĞLU

Özet:

Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okullarındaki okul yöneticileri ve yardımcılarının okul sağlığı algılarının ve hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının olup olmadığının, hizmetiçi eğitim ihtiyacı varsa hangi yönde olduğunun belirlenmesidir. Buna yönelik, kişilik özelliklerine bağlı olarak (yaş, cinsiyet, yöneticilikteki kıdem, eğitim durumu), hizmetiçi eğitim alıp almama, okulla sağlık kuruluşları arasında yeterli işbirliği yapma, sigara içen öğrencilere yaklaşım, yapılan sağlık eğitim çalışmaları, bu çalışmalardaki başarı oranı ve aksaklıkların nedeni, sağlık derslerinin yeterliliği, öğretmen ve yöneticilerin sağlık bilgilerinin yeterliliği, hizmetiçi eğitim alıp almama durumu ve hangi konularda hizmetiçi eğitim almaları gerektiği boyutları arasındaki farklılıklar incelenmiştir. Çalışmada, araştırmacı tarafından eğitim yönetimi ve denetimi ile sağlık eğitimi uzmanlarına danışılarak geliştirilen görüşme ve anket formları kullanılmıştır. Görüşme formunda okulda yürütülen, okul sağlığı çalışmalarını belirlemeye yönelik 9 soru bulunmaktadır. Anket formunda ise, yöneticilerin kişisel bilgilerini ölçmeye yönelik yedi, okulu tanımlayan dört ve okuldaki okul sağlığı uygulamalarını, okulun hijyen durumunu, sağlık eğitimi uygulamalarını, öğretmenlerle yöneticilerin okul sağlığı konusundaki hizmet içi eğitim ihtiyaçlarını belirlemeye yönelik 39 olmak üzere toplam 50 soru yer almaktadır. Araştırmanın evrenini, İstanbul ili Anadolu yakası ilköğretim okullarında 2003-2004 eğitim-öğretim yılında görev yapan okul yöneticileri ve yardımcıları, örneklemini ise toplam 115 okuldan 244 yönetici ve yardımcısı oluşturmuştur. Araştırmada elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 11.0 istatistik paket programı kullanılarak, frekans, yüzde dağılımı ve ki-kare testi teknikleri ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre yöneticilerin büyük bir kısmının okul sağlığı konusunda hizmetiçi eğitim almadıkları, okulların fiziksel olarak öğrenci sağlığı açısından çok da uygun olmadığı ve zaman zaman salgın hastalıkların görüldüğü, sağlık hizmetlerinin yeterli şekilde yapılmadığı, okul yöneticilerinin, yardımcılarının ve öğretmenlerin hizmetiçi eğitim ihtiyaçlarının olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmanın sonuç bölümünde literatür taraması ve anket uygulaması sonucu elde edilen veriler ve tespit edilen problem alanlarına ilişkin çözüm önerileri sunulmuştur. Bu önerilerin, bu alanda yapılacak çalışmalara katkıda bulunması umut edilmektedir. The purpose of this study is to find out if school administrators who are in the government primary school in İstanbul have school health perception and in- service education necessities or not, and to find the direction of these if they have. In this study, interview and survey forms that are developed by consulting to education management and supervision also health aducation experts by researcher used. In the interview form, there are 9 questions which are useful to define the school health works organized at schools. In the survey form, there are total 50 questions in which 7 of them are about to measure the principals' and deputies individual informations, 4 of them are about to define the school and 39 of them are about to define the school health applications, in-service education necessities of teachers and school manager about health. The sample of the research is the principals and deputies who are working in the primary school 2003-2004 academic year in İstanbul. Total 244 principals and deputies from 115 schools are received market questionnaire. The data collected is analyzed with SPSS 11.0 Statistics Program by using frequency, percentage and Chi-Square techniques. According to the results of the research, these are defined that, major part of the principals and deputies did not have in-service education about school health, the schools are not suitable for student health and often epidemic illnesses have been suffered, health service were not enough and finally principals, deputies and teachers need in-service training. In the conlusion of the research, datas that are gathered by literature search and survey application, and solution suggestions related to problem areas pointed before are presented. It is expected that, these suggestions will contritubute to the new researches in the future.