Ortaöğretim öğrencilerinin ortaöğretim sosyal alanlar eğitimi anabilim dalımına ilişkin algılarının metafor yöntemi ile incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zeynep Canbaba

Danışman: RAMAZAN ÖZEY

Özet:

Bu araştırma, Ortaöğretim öğrencilerinin Nüfus ve Göç kavramına ilişkin sahip oldukları metaforları belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya 2016-2017 eğitim- öğretim yılında Erzincan Sosyal Bilimler Lisesi'nde öğrenim gören 226 öğrenci katılmıştır. Araştırma verileri yarı-yapılandırılmış anket formu yoluyla elde edilmiştir. Form iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde demografik değişkenler, ikinci bölümde ise açık uçlu anket soruları yer almaktadır. Açık uçlu anket soruları 'Nüfus …………'ya benzer/gibidir. Çünkü …………' sorusu ile 'Göç ........'ya benzer/ gibidir. Çünkü .............' formatındadır. Toplanan verilerin analiz edilmesi ve yorumlanmasında içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; öğrenciler nüfus kavramına yönelik 72 farklı metafor üretmişlerdir. Üretilen metaforlar ortak özellikleri dikkate alınarak 9 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Bunlar; gıda, yer/mekan, değişiklik, canlı ismi, bilimsel ifade, topluluk, ülke/şehir, gereksinim ve çokluk 'tur. Öğrenciler göç kavramına yönelik 63 farklı metafor üretmişlerdir. Üretilen metaforlar 6 farklı kavramsal kategoride toplanmıştır. Bunlar; eylem/olay, canlı grubu, coğrafi kavram, yerleşim yeri/millet, duyguların ifadesi ve tatil'dir. Araştırmanın sonucuna göre öğrencilerin nüfus ve göç kavramlarıyla ürettikleri metaforlar değerlendirilmiştir. Kavram öğretiminde metafor analiz tekniğinin nasıl kullanılabileceği hakkında önerilerde bulunulmuştur. ABSTRACT This research was conducted to determine the metaphors that secondary school students have about the concept of Population and Migration. 226 students attending Erzincan Social Sciences High School during the 2016-2017 academic year participated in the research. Research data were obtained through a semi-structured questionnaire. The form consists of two parts.Demographic variables in the first part and open-ended questions in the second part. Open ended survey questions are in format as 'the population is.................. similar to/like Because ............' and 'the migration is.................. similar to/like. Because .............'. Content analysis method was used for analyzing and interpreting collected data. According to the findings obtained from the research; students have produced 72 metaphors for the concept of population. Produced metaphors considering common characteristics are grouped under nine different conceptual categories.These are; food, location/place, change, name of alive, scientific expression, community, country / city, requirement, multiplicity. Students have produced 63 metaphors for the concept of migration. Generated metaphors are collected in 6 different conceptual categories.These are; action / event, human beings group, geographical concept, settlement / nation, expression of feelings, holiday. According to the result of the research, the metaphors produced by the students with the population and migration concepts have been evaluated. And suggestions have been done about the usage of metaphor analysis technique in concept teaching.