Web destekli öğretimin ve öğretimsel materyal kullanımının öğrencilerin matematik kaygısına, tutumuna ve başarısına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET ARSLAN

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

WEB DESTEKLİ ÖĞRETİMİN VE ÖĞRETİMSEL MATERYAL KULLANIMININ ÖĞRENCİLERİN MATEMATİK KAYGISINA, TUTUMUNA VE BAŞARISINA ETKİSİ Bu araştırmanın amacı web destekli öğretimin ve öğretimsel materyal kullanımının ilköğretim öğrencilerinin matematik kaygılarına, tutumlarına ve başarılarına etkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda matematik başarıları, matematik kaygıları, matematik tutumları, bilgisayar tutumları ve cinsiyetleri eşleştirilmiş gruplarda web destekli öğretimin ve öğretimsel materyal kullanımının kaygı, tutum ve başarıya etkisi araştırılmıştır. Deneysel türde olan bu çalışma, İstanbul ili Sultanbeyli ilçesi Mehmet Akif Ersoy İlköğretim Okulu’nda toplam 90 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmadan 1 yıl önce, İstanbul ili Kadıköy ilçesi Cemal Diker İlköğretim Okulu’nda 57 öğrencinin oluşturduğu çalışma grubuyla pilot çalışma yapılmıştır. Ayrıca, başarı testinin geliştirilmesi için 136 farklı öğrencinin verileri kullanılmıştır. Verilerin toplanması amacıyla geçerlilik ve güvenirliliği test edilmiş Matematik Başarı Testi, Matematik Kaygı Ölçeği, Matematik Tutum Ölçeği, Bilgisayar Tutum Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Bu test, ölçek ve formlarla yapılan eşleştirmelerden sonra uygulama çalışmaları yapılmış ve Matematik Başarı Testi, Matematik Kaygı Ölçeği ve Matematik Tutum Ölçeği son test olarak tekrar uygulanmış ve hipotezler sınanmıştır. Ardından, uygulama çalışmalarının kalıcılığını test etmek amacıyla adıgeçen testler sekiz hafta sonra yeniden uygulanmış ve üç farklı zamanda elde edilen veriler birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Bu araştırmada, uygulama çalışmaları öncesinde, web destekli öğretim ortamı ve öğretimsel materyaller hazırlanmış, veri toplama araçları temin edilmiş, çalışma grupların seçimi ve eşleştirilmesi yapılmış ve pilot çalışma gerçekleştirilmiştir. Toplam onbeş hipotezin yer aldığı çalışmada, hipotezlerin istatistiksel incelemeleri sonucunda iki hipotez reddedilmiş, onüç hipotez ise kabul edilmiştir. Hipotez testleri sonucunda her iki deneysel ortamın da kaygı ve başarıya anlamlı ve kalıcı etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ancak, çalışmada bulunan farklı öğretim ortamlarının öğrencilerin matematik tutumlarına anlamlı bir etkisinin olmadığı görülmüştür. ABSTRACT THE EFFECTS OF WEB SUPPORTED INSTRUCTION AND USE OF INSTRUCTIONAL MATERIALS ON STUDENTS’ MATHEMATICS ANXIETIES, ATTITUDES AND ACHIEVEMENTS The purpose of this study is to investigate the effects of web supported instruction and use of instructional materials on primary education students’ mathematics anxieties, attitudes and achievements. In line with this purpose, the effects of web supported instruction and use of instructional materials on anxiety, attitude and achievement were investigated in groups matched in terms of mathematics achievement, mathematics anxieties, mathematics attitudes, computer attitudes and gender. Being of an experimental nature, this study was conducted with total of 90 students at the Mehmet Akif Ersoy Primary School located in the Sultanbeyli town of the İstanbul province. One year before this study, a pilot study had been conducted with a sample group consisting of 57 students at the Cemal Diker Primary School in the Kadıköy town of the İstanbul province. Furthermore, data obtained from 136 different students were utilized for developing the achievement test. The Mathematics Achievement Test, Mathematics Anxiety Scale, Mathematics Attitude Scale, Computer Attitude Scale and Personal Information Form, are the instruments used for data collection. All the instruments were tested for validity and reliability. Following the matching activities carried out with these instruments, application activities were performed and the Mathematics Achievement Test, Mathematics Anxiety Scale and Mathematics Attitude Scale were re-applied as the post-test, and the hypotheses were tested. Then, for the purpose of testing the permanency of the applications, the aforementioned tests were re-applied eight weeks later, and data obtained at three different times were compared with each other. The web supported instructional environment and instructional materials had been prepared, data collection tools had been provided, sample groups had been selected and matched, and a pilot study had been conducted before the application stage. Two of the total of fifteen hypotheses in the study were rejected and thirteen were adopted as a result of their statistical investigation. As a result of the hypotheses tests, it was concluded that both web supported instruction and use of instructional materials have significant and permanent effect on anxiety and achievement. However, it was also seen that the different teaching environments in the study had no significant effect on student’s mathematics attitudes.