Ring iplik makinesinde balon açısı ve iplik gerginliğinin iplik özelliklerine etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA TAMER KAYA

Danışman: İsmail Usta

Özet:

Bu projede kopça ağırlığının iplik balonu, iplik tüylülüğü ve diğer iplik özelliklerine olan etkileri incelenmiştir. Deneyde materyal olarak pamuk fitili kullanılarak Ne 20/1 iplik yapılmıştır. Kullanılan kopçalar 2-6 arası numaralarda olacak şekilde seçilmiştir. İpliklerin üretiminde 9 000,10 000 ve 11 000 devir/dakika olmak üzere 3 farklı iğ devri tercih edilmiştir.Toplamda 30 adet iplik kopsu üretilmiştir. İplik üretim sırasında gerginlik ve tüylülük ölçümleri yapılmıştır. İplik üretimi tamamlandıktan sonra numara, büküm, mukavemet, uzama, düzgünsüzlük, iplik hataları ve tüylülük ölçümleri yapılmıştır. Elde edilen değerlerin standart sapmaları, ortalamaları ve %CV'leri hesaplanarak tablo haline getirilmiştir. Elde edilen ortalama değerlerin kopça ağırlıklarına göre değişimleri grafik haline getirilmiştir. Ayrıca üretim sırasındaki tüylülük, iplik üzerindeki tüylülük ve iplik gerginlik değerleri iğ devrine göre de grafik haline getirilmiştir Son olarak elde edilen bulgulardan kopça ağırlığının ve iğ devrinin iplik tüylülüğünü hem iplik üzerinde hem de üretim sırasında düşürdüğü, bu düşüşün iplik gerginliğine bağlı olarak balon açısının düşmesi ile gerçekleştiği sonucuna varılmıştır. ABSTRACT In this project, effects of traveller weight on yarn hairiness, yarn balloning and other yarn properties were investigated. In the experiments Ne 20/1 yarn was produced by using cotton roving. The travellers used in this research were choosen between 2 and 6 . On the production of yarns 9 000, 10 000 and 11 000 rev/min spindle speeds were selected. Totally 30 cops were produced. During the yarn producing, spinnig tension and hairiness properties were measured. After the yarn produce, count, twist - stretch, elongation, irregularity, imperfection and hairiness propertien have been measured. The mean values of measurements were tabulated in graphics form. Also yarn hairiness both during spinning and after spinning(in cops) have been measured and given in graphic form. As a results of this work; as the traveller weight is increased, yarn hairiness decreases. Traveller weights, increases spinning tension. Also other yarn properties were investigated.