Gitar eğitiminde üstbilişsel becerilerin geliştirilmesine yönelik etkinliklerin performans başarısına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUBA YOKUŞ

Danışman: Ajda Aylin Can

Özet:

GİTAR EĞİTİMİNDE ÜSTBİLİŞSEL BECERİLERİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK ETKİNLİKLERİN PERFORMANS BAŞARISINA ETKİSİ Bu araştırmada, gitar eğitiminde üstbilişsel becerilerin geliştirilmesine yönelik etkinliklerin öğrencilerin üstbilişsel farkındalık düzeyleri, gitar performans başarıları ve gitar dersi bilgi düzeyleri üzerindeki etkisinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırmanın yöntemine dayalı olarak gitar öğrencilerinin performanslarını planlamalarını, izlemelerini, değerlendirmelerini ve düzenlemelerini sağlamak ve öğrenmedeki farkındalık düzeyini arttırmak amacıyla; dizgeli eğitim modeline göre, üstbiliş becerilerinin geliştirilmesine yönelik etkinlikleri içeren, 14 haftayı kapsayan ve 14 üniteden oluşan bir gitar dersi öğretim programı hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu (N=10), Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında 2008-2009 eğitim-öğretim yılında gitar eğitimine devam eden ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf gitar öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada, gitar eğitiminde üstbilişsel becerilerin geliştirilmesine yönelik etkinliklerin öğrencilerin üstbilişsel farkındalık düzeyleri, gitar performans başarıları ve gitar dersi bilgi düzeyleri üzerindeki etkisini saptamak için deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen modeline göre tasarlanmıştır. Gitar öğrencilerinin denklikleri incelendikten sonra, yansız atama yöntemiyle (random) deney (n=5) ve kontrol (n=5) grupları oluşturulmuştur. Her iki grubun belirlenmesinde grupların özelliklerinin denk olmasına özen gösterilmiştir. Araştırma yöntemine dayalı olarak 14 haftalık dizgeli (programlandırılmış) öğretime göre hazırlanan gitar dersi eğitim programı deney grubuna uygulanırken, kontrol grubunda ise var olan normal süreçte eğitim-öğretime devam edilmiştir. Bununla birlikte, araştırmacı tarafından deney grubu öğrencilerine her hafta üniteler dâhilinde kendi öğrenmelerini planlama-izleme ve değerlendirmelerine yönelik King (1991) tarafından geliştirilen düzenleyici kontrol listesi ve araştırmacı tarafından hazırlanan bir düşünme güncesi verilmiştir. Deney grubu öğrencilerinden belirlenen hedef ve davranışlar kapsamında üstbiliş becerilerin geliştirilmesine yönelik olarak ders dışı çalışmalarında kontrol listesini takip etmeleri ve öğrenmelerine yönelik olarak öz değerlendirme yapabilmeleri için araştırmacı tarafından düzenlenen düşünme güncesini yapılan çalışmalara paralel olarak her hafta doldurmaları istenmiştir. Her iki gruba da deney öncesi ve deney sonrası ölçmeler yapılmıştır. Araştırmanın verilerini elde etmek amacıyla Üstbilişsel Farkındalık Envanteri, Gözlem Formu ve Başarı Testi olmak üzere üç ölçme aracı kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde, her değişkene ait deney ve kontrol gruplarından elde edilen öntest ve sontest verilerinin çözümlenmesinde ilişkili grup Wilcoxon Testi kullanılmış; bu test ile, uygulanan eğitim sonucunda, deney ve kontrol gruplarının araştırmanın bağımsız değişkenleri açısından nasıl bir gelişme gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca deney ve kontrol gruplarının deney öncesi denkliklerini ve deney sonrası ulaştıkları son seviyeleri belirlemek amacı ile öntestler ve sontestler üzerinde tek yönlü sınamayı gerçekleştirebilmek için ilişkisiz grup Mann Whitney U Testi kullanılmış; bu test ile, uygulanan eğitim sonucunda hangi grubun deney sonunda daha yüksek seviyeye ulaştığı belirlenmiştir. Verilerin analiz edilmesiyle elde edilen sonuçlarda, deney grubundaki öğrencilerin uygulama süreci sonunda üstbilişsel farkındalık düzeylerinde, gitar performans başarılarında ve gitar dersi bilgi düzeylerinde artış olduğu görülmüş; ayrıca bu artışın kontrol grubuna oranla daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, gitar eğitiminde dizgeli eğitim modeline göre hazırlanmış üstbilişsel becerilerin geliştirilmesine yönelik etkinliklerin öğrencilerin üstbilişsel farkındalık düzeylerini, gitar performans başarılarını ve gitar dersi bilgi düzeylerini arttırmada klasik eğitime göre yapılan gitar eğitiminden çok daha etkili ve geliştirici olduğu saptanmıştır. Anahtar Sözcükler: Gitar Eğitimi, Üstbiliş, Üstbilişsel Beceriler, Gitar Performans Başarısı. ABSTRACT THE EFFECTIVENESS OF ENHANCING THE METACOGNITIVE SKILLS IN GUITAR EDUCATION FOR PERFORMANCE ACHIEVEMENT The aim of this research is to investigate the effectiveness of enhancing the metacognitive skills in guitar education on students’ achievement in their guitar classes, in guitar performance, and in metacognitive awareness. An educational program is prepared in order to enable students to plan, observe and comment to their performance on guitar as well as to enhance the students’ metacognitive skills. This program comprises fourteen units to be applied in fourteen weeks. Participants (N=10) in this research are second-year, third-year and fourth-year college students in guitar performance majors during the 2008-2009 calendar year at the Department of Music Education at Marmara University. The experimental method is executed in order to assess the effectiveness of enhancing the metacognitive skills in guitar education on students’ achievement in their guitar classes, in guitar performance, and in metacognitive awareness. It is modeled on the Pretest-Posttest Control Group Design; students are assigned to two categories: the experimental group (n=5) and the control group (n=5). Groups, however, are randomly divided into two categories with equivalent skill levels. The designated program for guitar education, which was particularly prepared for this research, is applied to the students in the experimental group throughout fourteen weeks whereas students in the control group keep following the regular curriculum. Each week throughout this fourteen-week experiment, students in the experimental group are provided a journal that was prepared by the researcher as well as the Regulatory Checklist, which was modeled after King (1991), to gather the data about planning, observing and commenting to their own performance on guitar. Besides being asked to follow the Regulatory Checklist in out-of class practice, students in the experimental group are also asked to fill out a journal each week which was prepared by researcher in order to self-evaluate their progress due to an effort to enhance students’ metacognitive skills. Moreover, pretests and posttests are applied to both groups. During the assessment process, three research tools are used: the Metacognitive Awareness Inventory, an observation form, and an achievement test. The data that was gathered through the pretests and posttests are analyzed by Wilcoxon Signed Rank Test for paired samples of the experimental group and the control group. Furthermore, Mann Whitney U-Test is also used for independent samples of each individual group to determine which of the two has accomplished more compared to the other. As a result, students in the experimental group demonstrated considerable improvement in terms of achievement in their guitar classes, in guitar performance, and in metacognitive awareness. Furthermore, improvement that was accomplished by the experimental group is significantly advanced compared to the students in the control group. In sum, it shows that the program, which is particularly prepared for this research, outstandingly enhances students’ achievement in their guitar classes, in guitar performance, and in metacognitive awareness compared to the students who are educated with traditional methods. Key words: Guitar Education, Metacognition, Metacognitive Skills, Guitar Performance