Uluslararası akreditasyon belgesi almış hastanelerde çalışan hemşirelerin kariyer planlama ve geliştirme uygulamaları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emine Özelkan

Danışman: YASEMİN ERGÜN

Özet:

1. ÖZET Uluslararası Akreditasyon Belgesi Almış Hastanelerde Çalışan Hemşirelerin Kariyer Planlama Ve Geliştirme Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin Belirlenmesi Öğrenci: Emine ÖZELKAN Danışman: Yrd. Doç. Dr. Yasemin ERGÜN Anabilim Dalı: Hemşirelik Amaç: Araştırma, JCI belgesi almış hastanelerde çalışan hemşirelerin kurumlarındaki kariyer planlama ve geliştirme (KPG) uygulamaları hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak gerçekleştirildi. Gereç ve Yöntem: Araştırma evrenini, İstanbul ilinde 17 akredite olmuş hastanede çalışan hemşireler (N=2536) oluştururken örneklemi çalışmaya izin veren yedi hastanede ulaşılabilen ve araştırmaya katılmayı onaylayan 373 hemşire, 113 yönetici hemşire oluşturdu. Hemşirelerin tanıtıcı özellikleri ile kariyer planlama ve geliştirme uygulamalarına ilişkin görüşlerini içeren anket formu kullanıldı. Veriler frekans, yüzde, ortalama, standart sapma ve ki-kare testi ile değerlendirildi. Bulgular: Hemşirelerin %37,5’i kurumlarında KPG uygulamasının olmadığını, %45,6’sı var olan KPG uygulamalarının ise yetersiz olduğunu, %54,7’si boş pozisyonlar için bilgilendirilme yapılmadığını, %42,6’sı üst pozisyona getirilmelerinde tecrübenin dikkate alındığını, %62,2’si kurumda KPG kapsamında eğitim verildiğini belirtti. Katılımcıların %50,4’ü kurumdan çalışanlara eşit kariyer olanakları sunmasını beklediğini bildirdi. Yöneticilerin, %63’ü katılımcı yönetim anlayışıyla astlarına destek olduğunu, %85,8’i astlarına eğitim sağladığını ifade etti. Çalışanların %37’si geliştirilmesi gereken yönleri konusunda yöneticilerinden destek aldığını bildirdi. Çalışanların eğitimi, kariyer ihtiyaçları ile kariyer yönetimi uygulanması arasında istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı fark bulundu(X2=27,52; p=0,001). Katılımcıların eğitimi ile çalışanlara yönelik kariyer planlaması arasında istatistiksel yönden anlamlı fark belirlendi(X2=15,515; p=0,050<0.05). Sonuç: Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, çalışanların kariyer yönetimlerine ilişkin hastane yönetimi ile yönetici hemşirelere önerilerde bulunuldu. Anahtar Kelimeler: Hemşire, Kariyer, Kariyer Planlama, Akredite Hastane 2. ABSTRACT Determination Of The Opinions Of Nurses Working In Hospitals With International Accreditation Certificate About Career Planning And Development Practices Student: Emine ÖZELKAN Advisor: Yrd. Doç. Dr. Yasemin ERGÜN Department: Nursing Aim: The research was conducted as a descriptive study in order to determine the opinions of nurses working in hospitals that have JCI certificate about their career planning and development (KPG) practices in their institutions. Material and Methods: The sample of the study consisted of nurses working in 17 accredited hospitals (N = 2536) in Istanbul, and 373 nurses and 113 executive nurses who could be reached and approved to participate in the study. A questionnaire was used which included the descriptive characteristics of the nurses and their opinions on career planning and development practices. Data were evaluated by frequency, percentage, mean, standard deviation and chi-square test. Results: 37.5% of the nurses did not have KPG in their institutions, 45.6% of them were insufficient, 54.7% of them were not informed about vacant positions and 42.6% of them were considered to have experience in bringing them to the top positions, 62.2% stated that the institution provided training within the scope of CPD. 50.4% of the respondents stated that they expect the company to offer equal career opportunities to employees. 63% of the managers stated that they supported their subordinates with participatory management approach and 85.8% said they provided training to their subordinates. 37% of the employees reported that they received support from their managers about the aspects that needed improvement. Statistically significant difference was found between employee training, career needs and career management application (X2 = 27.52; p = 0.001). There was a statistically significant difference between participants' training and career planning for employees (X2 = 15.515; p = 0.050 <0.05). Conclusion: In line with the results, some suggestions were made to the hospital management and the nursing managers about the career management of the employees. Key Words: Nurse, Career, Career Planning, Accredited Hospital