Fen eğitiminde yaratıcı düşünme öğretim tekniklerinin öğrencilerin akademik başarı,tutum ve motivasyonlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜLYA CANDAR

Danışman: ORHAN AKINOĞLU

Özet:

Bu çalışmanın amacı yaratıcı düşünme teknikleriyle desteklenmiş fen ve teknoloji dersinin, öğrencilerin akademik başarıları, fen dersine karşı olan tutumları, fen öğrenimlerine yönelik motivasyonları, yaratıcılıklarına olan etkisini araştırmaktır. Çalışma Kocaeli ‘nin bir ilçesinde, öğrencilerin akademik başarıları ve ailelerinin sosyo-ekonomik seviyelerinin eşit olduğu aynı bölgedeki iki ayrı okulda yürütüldü. 2008-2009 güz döneminde toplam 48 öğrenci üzerinde yürütülen bu çalışmada, öntest sontest kontrol grubu deneysel desen kullanıldı. Tesadüfî olarak seçilmiş olan deney grubuna, 2004 programında öngörülen yapılandırmacı yaklaşımın yanısıra, araştırmacı tarafından hazırlanmış olan yaratıcı öğretim teknikleriyle desteklenmiş öğretim planı uygulanırken, kontrol grubunda ise sadece öğretmen klavuz kitabı rehberliğinde, yapılandırmacı yaklaşıma dayalı öğretim yapılmıştır. Araştırma öncesinde ve sonrasında her iki gruba da araştırmacı tarafından hazırlanan ve 40 sorudan oluşan akademik başarı testi, Akınoğlu (2001) tarafından geliştirilen ‘Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Ölçeği’, Yılmaz ve Huyugüzel-Çavaş (2007) tarafından hazırlanan ‘Öğrencilerin Fen Öğrenimine yönelik Motivasyonları Ölçeği’ ve Torrance (1966) tarafından hazırlanmış olan ‘Torrance Yaratıcı Düşünme Testi’ uygulanmıştır. Ayrıca süreci değerlendirmek için hazırlanmış olan gözlem soruları ile de öğrencilerle röportajlar yapılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgu sonuçları ise aşağıdaki gibidir: • Yaratıcı düşünme teknikleri ile desteklenmiş bir fen öğretiminin, öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına, motivasyonlarına ve özellikle de yaratıcılıklarına olumlu etkileri olmuştur. Araştırma sonuçları ışığında öneriler getirilmiştir. Yapılan araştırmanın bu alanda yapılacak araştırmalara ışık tutması umulmaktadır. Anahtar Kelimeler: Yaratıcı Düşünce, Motivasyon, Fen Öğretimi ABSTRACT The purpose of this study is examine the effects of science and technology lesson which is supported with creative thinking techniques on students’ academic achievement, their attitudes towards science lessons, their motivation towards science learning and their creativeness. The study was done in two different schools which their students’ academic achievement and students ’families’ socio-economic levels were same in a district of Kocaeli. The study was carried out in 2008-2009 academic year. Totally 48 students participated this study. The emprical pattern of this study is pre-post test. The experiment and control groups were selected randomly. The subject was taught to the experiment group by constructivist approach which came up 2004 programme that was supported with creative teaching techniques which were developed by researcher. The same subject was taught to the control group by constructivist approach which came up teacher’s guide book. The academic achievement test which was enhanced by researcher. ’Science Attitude Test’ which was developed by Akınoğlu (2001), ‘Science Learning Motivation Test’ which was developed by Yılmaz ve Huyugüzel–Çavaş (2007) and ‘Torrance Creative Thinking Test’ which was developed by Torrance (1966) were applied as pre-test before the research and as post-test after research. Also interviews were made with students for assessing the process. The interview questions were prepared by the researcher. The findings which are obtained at the end of the study are those: • Science education which is supported with creative thinking techniques has positive effects on students’ academic achievement, their attitude, motivation and especially their creativeness. The suggestions were brought by the light of findings of research. It is hoped to light future researches. Key words: Creative Thinking, Motivation and Science Teaching