Kanıt temelli güncel olayların sosyal bilgiler dersinde kullanımına yönelik bir eylem araştırması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Dilek Bekret

Danışman: CEMİL ÖZTÜRK

Özet:

ÖZET Araştırmanın amacı, sosyal bilgiler dersi öğrenme ve öğretme sürecinde güncel olayları görsel, işitsel ve yazılı kanıtlarla incelemeyi merkeze alan bir öğretim süreci planlamak, uygulamak ve kanıt temelli öğrenme yöntemi aracılığıyla güncel olayları incelemenin dersin kazanım ve tutumlarına etkisini irdelemektir. Bu temel amaca yönelik olarak aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır: 1. Öğrencilerin güncel olaylara ilişkin görüşleri araştırma öncesi ve sonrası nasıldır? 2. Öğrencilerin kanıt temelli öğrenme yöntemine ilişkin görüşleri araştırma öncesi ve sonrası nasıldır? 3. Kanıt temelli öğrenme yöntemi ile oluşturulan etkinliklerin öğrenciler tarafından gerçekleştirilme düzeyi nasıldır? 4. Güncel olayların kanıt temelli öğrenme yöntemi ile ele alındığı etkinliklere ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri nasıldır? Bu araştırma güncel olayların kanıt temelli öğrenme yöntemiyle incelendiği nitel bir çalışma olup, çalışmaya yönelik uygulama nitel araştırma yöntemi desenlerinden eylem araştırması olarak modellenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, 2016-2017 eğitim öğretim yılında İstanbul’un Zeytinburnu ilçesinde yer alan bir devlet okulunun 7. sınıfında bulunan 17’si erkek 15’i kız olmak üzere 32 kişilik bir öğrenci grubu oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak öğrenci “Ne Biliyordum?” ve “Ne Öğrendim?” açık uçlu soru formu, araştırmacı, öğretmen, öğrenci günlükleri, öğretmen ile yapılan görüşme, öğrencilerle yapılan odak grup görüşmesi, fotoğraf kayıtları ve güncel olayların incelendiği kanıt temelli öğrenme etkinliklerine ait çalışma kâğıtları kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonrasında öğrencilerin güncel olay, kanıt temelli öğrenme kavramlarına ilişkin ve kanıt temelli öğrenme yöntemi ile güncel olayları incelemeye yönelik görüşlerinde önemli bir değişikliğin meydana geldiği tespit edilmiştir. Öğrencilerin çoğu, sınıfta uygulanan güncel olayların incelendiği tüm kanıt temelli öğrenme etkinliklerinde derse katılmışlar, çalışma kâğıdında bir ürün ortaya çıkarabilmişler ve çalışma kâğıdında görsel ve yazılı kanıtları incelemeye yönelik yer alan sorulara ilişkin kişisel görüşlerini açıklayabilmişlerdir. Güncel olayların incelendiği kanıt temelli öğrenme etkinliklerine yönelik tüm süreçte öğrencilerin derse katılımları ve çalışma kâğıtlarının değerlendirme sonuçları göz önüne alındığında, oldukça başarılı oldukları görülmüştür. Öğrencilerin, güncel olayların incelendiği kanıt temelli öğrenme etkinliklerine ve uygulamaya ilişkin olumlu bir tutum içerisinde oldukları araştırmacı ve öğretmen tarafından gözlenmiştir. Sınıfın sosyal bilgiler öğretmeni, güncel olayların incelendiği kanıt temelli öğrenme etkinliklerinin uygulandığı öğretim sürecinde öğrencilerin mutlu olduklarını, derse daha aktif katılım gösterdiklerini, kişisel görüşlerini ifade etme becerilerinin geliştiğini, görsel ve yazılı kanıtlardan anlam çıkarmada zorluk çekmediklerini, kanıt kullanmayı, kanıtın değerini ve bir şeyler üretebilmeyi daha iyi öğrendiklerini belirtmiştir. Öğrenciler ise güncel olayların incelendiği kanıt temelli öğretim sürecinde mutlu oldukları, dersin eğlenceli geçtiği ve daha iyi anladıkları, daha kolay ve zamandan tasarruf ederek hızlı bir şekilde öğrendikleri, görsel ve yazılı kanıtları inceleme sayesinde yorumlama becerilerinin geliştiği, kendilerini daha iyi ifade edebildikleri, yaratıcılık becerilerinin geliştiği yönünde görüş belirtmişlerdir. -------------------- ABSTRACT The aim of the research is to plan and implement a teaching process centered on the examination of current events through visual, auditory and written evidence in the Social Studies course learning and teaching process and to examine the effects of examining current events on the course's achievements and attitudes through the evidence-based learning method. The following questions have been sought for this basic purpose: 1. What do students think about current events before and after research? 2. How is the students' views on the evidence-based learning method before and after the research? 3. What is the level of achievement of activities that is created by the evidence-based learning method with students? 4. What are the views of teachers and students about the events where current events are dealt with evidence based learning method? This study is a qualitative study in which current events are examined by evidence based learning method and the study is modeled as an action research from qualitative research method designs. The participants of the study consisted of a group of 32 students,including 17 boys and 15 girls in 7th grade of a public school which is located in Zeytinburnu the district of Istanbul in 2016-2017 academic year. In this study pre-test as a data collection tool (Student What did I know?) and final test (I learned what a student?) open-ended questionnaire, researchers, teachers, students logs, interviews with teachers, students focus group interviews, photo records,working papers on evidence-based learning activities in which current events were examined have been used. The datas which have been obtained were analyzed with descriptive analysis and content analysis technique. After the research, it has been determined that there is a significant change in students' views on current events, the evidence-based learning concepts and current events with the evidence-based learning. Most of the students participated in all the evidence-based learning activities where current events in the classroom were examined, they revealed a product in the working paper and they were able to explain their personal opinions about the questions in the worksheet for examining the visual and written evidence. Considering the results of the students' participation in the course towards evidence-based learning activities in which current events are examined and the results of the study papers, it was seen that the students were quite successful. It has been observed by the researcher and the teacher that the students have a positive attitude towards the evidence based learning activities in which current events are examined. The Social Studies teacher of the class stated that the students were happy in the teaching process where the evidence-based learning activities in which current events were examined, more active participation in the course, they developed skills to express personal opinions,they had no difficulty in making sense of visual and written evidence, and they understood using evidence, the value of evidence and the ability to produce something better. Students have stated that they are happy with the evidence-based teaching process in which current events are examined, the course are fun and understand better, they learn more quickly and easily by saving time, their interpretation skills are improved by examining the visual and written evidence, they can express themselves better, their creativity skills improve.