l’européanısatıon de l’admınıstratıon publıque a l’ancıenne républıque Yougoslave de Macédoıne (ARYM)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Fransızca

Öğrenci: Aljbuljena Ibranı

Danışman: FETHİ UFUK ÖZIŞIK

Özet:

Bu çalışmada, Avrupalılaşma kavramı bir süreç olarak ele alınmış olup Makedonya örneği üzerinden incelenmiştir. Avrupalılaşma kavramı, Avrupa Birliği’ne üye olmak isteyen Makedonya Devleti ve toplumu için Batılılaşma kavramına da atıfta bulunmaktadır. Buradan hareketle Avrupa Birliği’nin Makedon kamu yönetimi sistemine etkisi ve Avrupa Birliği’nin yönetim anlayışı ile sözü edilen ülkedeki yönetim pratikleri ve özellikleri arasındaki farklılıklar üzerinde durulmuştur. Avrupa Birliği’ne uyum süreci kapsamında öngörülen değişimler kamu yönetimi ve bürokrasi alanında, Makedonya’da beklenenin oldukça gerisinde gerçekleşebilmiştir. Bu durum Avrupa Birliği organlarınca eleştiriye uğramıştır. Çalışmada vaka analizi olarak Makedonya’daki kamu yönetimi reformları Avrupalılaşma kavramı çerçevesinde ele alınmıştır. Kamu yönetimi alanında gerçekleştirilmek istenen stratejik reformlar incelendiğinde Avrupalılaşmanın çok düşük seviyede hayata geçirilebildiği sonucuna varılmıştır. Bu bağlamda, Makedonya’daki siyasi iradenin Avrupa Birliği’ne uyum doğrultusunda isteksizliğine vurgu yapılmıştır. Kamu yönetimi reformlarının özellikle uygulanma aşamasında karşılaştıkları sorun ve engeller, Avrupalılaşmanın çok düşük seviyede gerçekleştiğinin kanıtı olarak sunulmuştur. Makedonya’nın komünizm döneminden devraldığı kliyantelizm ve bürokrasideki siyasallaşma sorunu uyum sürecindeki düzensizlikler olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çerçevede, Avrupa Birliği’ne uyum sürecinin gerektirdiği düzenlemelerin, tarihsel ve geleneksel « iş yapma » biçimlerinin yarattığı atalet engeline takılmış olduğuna çalışmada vurgu yapılmıştır. Avrupa Birliği’ne uyum sürecinin gereklilikleri ile Makedonya’nın ulusal siyaset, bürokrasi ve yönetim kültürü arasındaki mesafe ve bu mesafenin giderilmesi yönünde yaşanılan problemler, özellikle politika sürecinin uygulama aşamasına odaklanılarak açıklanmaya çalışılmıştır. ABSTRACT Ce travail a étudié la nation de l'européanisation en tant que processus et ce qu'elle entend dans le cas de l'ARYM. Cette notion est en soi un nouveau paradigme de « western model » pour l'Etat et la société qui souhaitent adhérer à l'UE et permet en même temps de comprendre le fonctionnement de la politique européenne en ARYM et de voir les compatibilités entre les politiques européennes et locales. Les changements exigés par ce processus sont peu réalisés par rapport à ce qui été prévu, les politiques publiques sont notamment les plus critiqués pour le très peu de changements. Comme cas d’étude est pris l’européanisation de l’administration publique nationale. Les adoptions des deux stratégies de PAR montrent combien « cette certaine façon européenne» ne marche pas dans le cas de l'ARYM. Et prouve que la classe politique nationale n'a jamais eu d'intentions sérieuses pour intégrer les approches, les méthodes ou les manières de faire les choses, pour intégrer la logique nationale du « ways of doing thing » et pour faire partie de la famille de l’UE. La mise en œuvre de ces politiques reste toujours la question clé pour le non –accomplissement d’une politique publique, plus précisément les principes d’administration, selon les critères politiques européenne. L’européanisation présente l’unique option qui permet de comprendre combien cette société a hérité des effets négatifs du régime communiste tels que le clientélisme et la politisation, qui sont parmi les obstacles les plus grands pour faire les réformes dans ce champ. Pour pouvoir comprendre plus facilement que l’ARYM, un pays post-communiste, ne partage pas les mêmes pratiques, normes et valeurs que la politique européenne, la théorie de l'européanisation donne une image plus claire comme un processus selon la définition classique de Ladrech.