Ortaokul öğrencilerinin sosyalleşmesinde sportif faaliyetlerin etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEMANUR ERKAYA

Danışman: Semih Yılmaz

Özet:

Sosyalleşme, belli bir toplumun ve grubun yaşam biçiminin öğrenilmesi, aynı anda da karşılıklı bir iletişim sürecidir. Bu öğrenme sürecinde toplumdaki belli davranışlar kişi tarafından bireyselleştirilir ve sonuçta kişi o topluma ve ya gruba ait bir kimlik geliştirmiş olur. Araştırmada veri toplama aracı olarak üç bölümden oluşan anket formu kullanılmıştır. Anket formunun birinci bölümü, öğrencilerin kişisel bilgi ve özelliklerini içeren 6 sorudan; ikinci bölümü, sosyalleşme kavramının ortaya çıkarılmasını amaçlayan 34 sorudan; üçüncü bölümü ise spor ile birlikte sosyalleşme kavramının ortaya çıkmasına yardım edecek 35 sorudan meydana gelmiştir. Soru kâğıdının hazırlanmasında kapalı uçlu soru tipi ile birlikte 5’li likert tipi soru ölçeği kullanılmıştır. Araştırmamızda kullanmış olduğumuz likert ölçeği puanlaması için “1:Kesinlikle Katılmıyorum”, “2:Katılmıyorum”, “3:Kararsızım”, “4:Katılıyorum”, “5:Kesinlikle Katılıyorum” şeklindedir. Araştırmada kullanılan sosyalleşme ölçeği oluşmuştur. Bunların hazırlanması ise Hacettepe kişilik envanteri, sosyotropi otonomi ölçeği, sosyal karşılaştırma ölçeği, sosyal tanıma anketi, kendini tanımlama envanteri, kişisel bilgi formu gibi daha önce birçok kereler kullanılmış ölçeklerden yararlanılarak sosyalleşme ölçeği oluşturulmuştur. Ortaokul öğrencilerin sosyalleşmeleri ve sportif faaliyetleri arasındaki ilişkileri araştırmak için gerçekleştirilmiş bu çalışmada, 212'si (%54,9) kız, 174'ü (%45,1) erkek çocuk ile çalışılmıştır. Öğrencilerin 246'sının (%63,7) ailesi sporla ilgilenmektedir. Ailesi sporla ilgisi olmayanların, sporla ilgisi olanlara nazaran daha düşük aktivite sahibi oldukları görülmektedir. Anne ve babanın eğitim durumu, sporla ilgileri, öğrencinin cinsiyetleri, yaşları, sınıf düzeyleri gibi değişkenlerin ders dışı sportif faaliyet düzeylerini ve sosyalleşmeyi etkilediği saptanmıştır. Sportif faaliyetler arttıkça toplumsal rol ve temel davranışlar, benlik, toplumsal liderlik, topluma yakınlık, aile ve toplum ilişkisi artmaktadır. Sonuç olarak, sporun sosyalleşme üzerindeki etkilerinin belirlenmeye çalışıldığı bu araştırmanın yanı sıra farklı sosyalleştirme araçları dikkate alınarak başka alanlarda da çalışmalar yapılabilir. Özellikle ortaokul kurumlarına yönelik yapılacak çalışmalar ve sporun eğitimdeki önemi ve gençlerin sosyalleşme problemlerinin ortadan kaldırılmasında yardımı olacaktır. ABSTRACT Socialization is a process where a society and group’s lifestyle is learned, and it is also a mutual communication process. During this learning precess, certain behaviors in the community are individualized by person and ultimately person develop an identity of the person or group in society. The Survey used in the study has three parts. The first part includes 6 questions related to the personal characteristics of the students; the second part includes 34 questions related to the level of social interaction, and the third part includes 35 questions related to the level of social interaction as a result of engagement in sports. We used a closed-ended question type as well as 5 option Likert scale for the questionnaire. A Likert scale is the simplest and the most widely used scale in survey research. The format of a typical five-level Likert item used in this study follows: 1. Strongly disagree, 2.Disagree, 3. Undecided, 4. Agree, 5. Strongly Agree This study was carried out to research middle school students’ relation between socialization and their extracurricular sports activities. 212 (54,9%) of the participants were female and 174 (45,1%) of them were male. 246 students’ (63,7%) families are interested in sports. It is seen that people whose family haven’t interest to sport have laver activity when they are compared to people whose family has interest to sport. It was determined that variables such as the parents’ education level, interest in sports, the students’ gender, age and class have an effect on the students’ interest in extracurricular sports activities and socialization. As the sport activities increase, social roles and behaviors, essential self, community relationships, proximity to the community relationships is increasing. As a result, this study was carried out as an attempt to determine the effect of sports on socialization, and other studies regarding socialization can be carried out with various variables. Studies that are specifically related to middle school institutions, when the importance of sports in education is considered, will help students who have trouble with socializing. Keywords: Extracurricular activities, socialization.