Müzik eğitiminin üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin sosyal becerilerinin gelişimine etkisi


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Melike Bolat

Danışman: TÜLÜN MALKOÇ

Özet:

“Müzik Eğitiminin Üstün Zekâlı Ve Yetenekli Öğrencilerin Sosyal Becerilerinin Gelişimine Etkisi” konulu bu araştırmada, üstün zekzgâlı ve üstün yetenekli çocukların sosyal duygusal uyumunu ve sosyal becerilerini müzik eğitimi yoluyla keşfetmelerini, tanımalarını, geliştirmelerini sağlamak amaçlanmıştır. Deneysel ve tarama metodu kullanılan bu araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır. 1. Üstün zekâlı ve yetenekli çocuklarda sosyal beceriler hangi düzeydedir? 2. Üstün zekâlı ve yetenekli çocuklarda sosyal duygusal uyum hangi düzeydedir? 3. Üstün zekâlı ve yetenekli çocuklarda sosyal becerilerinin gelişiminde müzik eğitiminin etkisi hangi düzeydedir? Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinde Anabilim Eğitim Kurumları Üstün Yetenekliler Eğitim Programı (ÜYEP)’nda öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. İki farklı çalışma grubu oluşturulmuştur. I. Çalışma grubunu (N=18), 2013-2014 eğitim- öğretim yılında ilköğretim 2.sınıf öğrencileri oluşturmuş olup, uygulamanın yapıldığı deney (n=9) ve kontrol (n=9) grubu 18 öğrenci arasından kura çekilerek oluşturulmuştur. Deney ve kontrol grubuna ön test olarak Gönül Akçamete ve Hasan Avcıoğlu’nun geliştirdiği Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (7-12 Yaş) uygulanmıştır. Deney grubu; haftada 1 saat araştırmacı ile araştırmacı tarafından geliştirilen sosyal becerileri arttırmaya yönelik zenginleştirilmiş bir müzik eğitimi programı çalışırken, haftada 1 saat de okulun müzik öğretmeni ile Milli Eğitim Bakanlığı Müzik dersi programı üzerinden müzik eğitimine devam etmiştir. Kontrol grubu ise haftada iki saat okulun müzik öğretmeni ile Milli Eğitim Bakanlığı Müzik dersi programıyla müzik eğitimine devam etmiştir. 12 hafta sonunda deney ve kontrol grubuna son test uygulanarak veriler istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Deney grubu ile 12 hafta süresinde yapılan her dersinin sonunda grup gözlem ve değerlendirme tutanağı tutulmuştur. Verilerin analiz edilmesiyle elde edilen sonuçlarda, hipotezlerin tamamı doğrulanamamıştır. Uygulama süreci sonunda deney grubunun, temel sosyal becerileri, temel konuşma becerileri, ilişkiyi başlatma becerileri, grupla iş yapma becerileri, duygusal beceriler, kendinin kontrol etme becerileri ve bilişsel becerilerinde iyileşme söz konusudur. Kontrol grubunda ise; temel konuşma becerileri, ilişkiyi başlatma becerileri, ilişkiyi sürdürme becerileri, sonuçları kabul etme becerileri, yönerge verme becerileri ve bilişsel becerilerinde iyileşme durumu söz konusudur. Kontrol grubunda ön test- son test arasında istatistiksel olarak saptanan bu bulgular her ne kadar hipotezi geçersiz kılsa da; müzik eğitiminin öğrencilerin sosyal becerilerini geliştirdiği sonucunu doğrulamıştır. II. Çalışma grubu (N=22), 2013-2014 eğitim- öğretim yılında öğrenim göre ilköğretim 1.sınıf öğrencileri ile oluşturulmuştur. Bu grup, Hasan Avcıoğlu’nun geliştirdiği Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (4-6 Yaş) ve Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümünden 9 kişilik öğretim elemanı grubu ile 2002- 2003 yılında geliştirdiği “Marmara Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği (MASDU) ile taranmış, grubun sosyal uyum ve beceri düzeyleri incelenmiştir. İkinci çalışma grubunda öğrencilerin sosyal becerileri ve uyumlarının orta bir düzeyde olduğu saptanmıştır. II. Çalışma grubunun (74 ay yaş ortalaması) bu araştırmaya dahil edilmesinin amacı, I. Çalışma grubunun (94 ay yaş ortalaması), okulöncesinden ilkokula geçiş için önemli bir dönem olan 1. Sınıftaki sosyal duygusal uyum ve sosyal beceri düzeyi durumlarına dair bilgi edinmektir. Ayrıca her iki çalışma grubunda; deney ve kontrol gruplarının özelliklerinin denk olup olmadığı belirlemek ve grupları tanımak için demografik form kullanılmıştır. ABSTRACT In this study which is titled “The Effect of Music Education on the Development of Gifted and Talented Students’ Social Abilities”, it is aimed that students will discover, recognize and develop their social emotional adaptation and social abilities through music education. Experimental and survey design were used. The research questions are: 1. What is the level of the social abilities of gifted and talented children? 2. What is the level of social emotional adaptation of gifted and talented children? 3. In what level does music education affect the development of social abilities of gifted and talented children? The study group are the students who are studying in Anabilim Education Institutions Gifted Students Education Program in Istanbul. Two different study groups were created. The first study group (N=18) included students studying in the 2nd grade of primary school in 2013-2014 academic year and the experimental (n=9) and control (n=9) groups were formed by random assignment from 18 students. The experimental and control groups were given the pre-test, entitled ‘Evaluation of Social Abilities Scale (7-12 age)’ which was developed by Gönül Akçamete ve Hasan Avcıoğlu. While the experimental group was studying an enriched music education program which was developed by the researcher and intended to improve their social abilities once a week, they also continued their education based on the music education program of the Ministry of National Education. The experimental and control groups were given post-test after 12 weeks and the data were statistically analyzed. The group observation and evaluation records were kept after each lesson with the experimental group in this 12-week process. Not all the hypothesis were confirmed in the results obtained by the analysis of the data. At the end of the implementation in the experimental group, it is found out that students’ basic speaking abilities, the abilities of starting a communication, the abilities of working with a group, emotional abilities, self-control abilities and cognitive abilities got better. In control group, basic speaking abilities, the abilities of starting a communication, the abilities of pursuing a communication, the abilities of accepting the consequences, the abilities to give instructions and cognitive abilities got better. Even though this finding which was statistically determined between pre-test and post-test in the control group invalidated the hypothesis, it is concluded that music education improves students’ social abilities. The second study group (N=22) included 1st grade primary school students in 2013-2014 academic year. This group was given ‘Evaluation of Social Abilities Scale (4-6 age)’ which was developed by Hasan Avcıoğlu and Marmara Social Emotional Adaptation Scale which was developed in 2002-2003 by the same researcher and 9 other academicians in Marmara University Atatürk Faculty of Education Department of Primary Education. By the help of these scales, the social adaptation and level of abilities of students were investigated. In the second study group, it is found out that the social ability and adaptation of the students are in an average level. Additionally, demographic forms were used in both study groups in order to understand whether the characteristics of experimental and control groups are equivalent.