Almanya’da gymnasium 5., 6., ve 7./8. sınıf tarih, coğrafya ve vatandaşlık eğitim programlarının amaç ve içerik açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Döne Sağlam Gazibey

Danışman: CEMİL ÖZTÜRK

Özet:

"Almanya'da Gymnasium (lise) 5., 6. ve 7./8. sınıf Tarih, Coğrafya, Vatandaşlık Eğitimi Programlarının Amaç ve İçerik Açısından İncelenmesi" adlı bu araştırmada, uygulamada olan Tarih Öğretimi, Coğrafya Öğretimi ve Vatandaşlık Eğitimi programları yapı, amaç, içerik, eğitim durumu ve değerlendirme ögeleri dikkate alınarak incelenmiştir. Araştırmada 1993 tarihli Tarih Öğretimi Programı, 1993 tarihli Coğrafya Öğretimi Programı ve 1991 tarihli Vatandaşlık Eğitimi (Politik) Programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan sonuçlar olarak aşağıda verilmiştir: 1. Almanya'nın federal yapısından dolayı eğitim alanında alınan kararlar ve okul sistemi yerel izler taşımaktadır. Her eyalet, hatta her okul kendi öğretim programını hazırlamakta ve uygulamaktadır. 2. Alman eğitim sistemi farklı okul türlerinden oluştuğundan ve 5. ve 6. sınıfların yönlendirme dönemi içinde olmasından dolayı her okul türü ve kademesi için ayrı hazırlanmış öğretim programları kullanılmaktadır. 3. Almanya'da Kuzey Ren Vestfalya eyaleti Gymnasium I. kademede verilen Tarih, Coğrafya ve Vatandaşlık Eğitimi dersleri disiplinler arası ve tek disiplinli yaklaşıma göre aktarılmaktadır. 4. Her üç dersin öğretim programında da diğer disiplinlerle birlikte çalışmanın önemi vurgulanmakta ve ilgili konu örnekleri verilmektedir. Disiplinler arası çalışmanın öğrenci motivasyonunu arttıracağı ve konu tekrarlarını engelleyeceği ifade edilmektedir. 5. Almanya'da Tarih, Coğrafya ve Vatandaşlık Öğretimi derslerinde dersin planlanmasında ve işlenmesinde öğrenci merkezlilik ve bilim merkezlilik ön plana çıkan didaktik prensiplerdir. Almanya'da araştırma kapsamındaki öğretim programlarının içeriği; okulun amaçları doğrultusunda, öğrenci yaşantılarından ve onların ilgi alanlarından hareketle güncel olaylara yer verme olanağı sağlamaktadır. ABSTRACT This research, "An Analysis of History, Geography, and Citizenship Education Programs of Gymnasium Grades 5, 6, 7 and 8 in Germany with Respect to Purpose and Context" studies the current education programs focusing on structure, purpose, context, level of education, and criteria of evaluation. History Curriculum of 1993, Geography Curriculum of 1993, and Citizenship Education Curriculum of 1991 were analyzed in the research. The results of the research are summarized below: 1. In Germany, as a result of the federal system, education system carries local impacts. Every state, even every school prepares its own curriculum and implements it. 2. German Education System consists of different types of school. 5th and 6th Grades are classication periods for students. Therefore, there exist different curriculums for every school and for every grade. 3. In North Westphalia State of Germany, the curriculum for History, Geography and Citizenship Education programs for Gymnasium Level I, are taught with both inter-disciplinary and mono-disciplinary approaches. 4. In all three programs the importance of inter-disciplinary approach is emphasized and examples about inter-disciplinary study are given. It is stated that inter-disciplinary study motivates students and prevents repetitions. 5. In Germany, student-centric and science-centric approaches emerge as the leading didactic principles in both planing and implementation phases of these three programs. The contents of the education programs that are subjects of this study allow the students to incorporate current events, their experiences and interests into lessons in the context of school's objectives.