Web 2.0 araçlarının yabancı dil öğretiminde kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUBA KAYNAR

Danışman: Yaprak Türkan Taş

Özet:

İnternet ile Web 2.0 teknolojileri ve bu teknolojilere bağlı olarak piyasaya çıkmış olan yeni web site ve uygulamaları, insanların birbirleri ile yüksek seviyede etkileşimde olduğu, insanlar arasında işbirliği, dayanışma ve paylaşımın öne çıktığı, kullanıcı merkezli olan yeni bir web dünyasının kurulmasına neden olmuştur. Günümüzde Web 2.0 teknolojilerinin etkileri hemen hemen yaşamın tüm alanında rahatlıkla görülebilmektedir. Eğitim ise bu alanların başında gelmektedir. Özellikle de yabancı dil öğreniminde Web 2.0 eğitim araçlarının kullanımı oldukça yaygınlaşmaktadır. Çünkü yabancı dil öğrenirken duyduğumuzun, okuduğumuzun anlaşılması, yazma ve konuşma becerilerinin geliştirilmesi ön plana çıkmaktadır. Bunu da öğrenci gerçek zamanlı ve interaktif bir şekilde Web 2.0 araçları ile yapabilmektedir. Bu çalışmada Web 2.0 araçlarının eğitim üzerine etkilerinin incelenmesi ve 2. yabancı dil dersinde karşılaşılan sorunlar ve öğretmenler tarafından tavsiye edilen önerilerin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu kapsamda özel okulda çalışan ve derslerinde Web 2.0 araçlarını kullanan ikinci yabancı dil Fransızca, Almanca ve İspanyolcadan oluşan 17 öğretmen ile görüşmeler yapılarak formlar oluşturulmuştur. Öğretmenlerin mesleki deneyimleri, Web 2.0 araçlarının kullanım deneyimleri, Web 2.0 konusunda almış oldukları eğitim sayısı ele alınmış, incelenmiş ve analiz edilmiştir. Diğer taraftan Web 2.0 araçlarının sağladığı kolaylıklar, karşılaşılan zorluklara yönelik öğretmen görüşleri alınmış ve öğretmenlerin Web 2.0 araçlarının kullanımına yönelik görüşleri değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda ikinci yabancı dil öğretiminde Web 2.0 araçlarının zengin içerik sunması, öğrencilerin ilgisini çekmek ve motivasyonlarını arttırmak açısından önemli faydalar sunduğu görülmüştür. Diğer taraftan öğretmenlerin en çok teknik problemler ve donanım eksikliği gibi konularda sorunlar yaşadığı saptanmıştır. Öğretmenlerin Web 2.0 araçları konusunda ortalama yılda 2 kez eğitim aldıkları görülmüştür. -------------------- Web 2.0 technologies with the Internet and new websites and applications that have emerged on the market due to these technologies have led to the establishment of a new web world that is user-centered, where people are interacting with each other at a high level, cooperation, solidarity and sharing among people is highlighted. Today, the effects of Web 2.0 technologies can be seen in almost all areas of life. Education is one of these areas. In particular, the use of Web 2.0 education tools in foreign language learning is becoming widespread. Because it is important to understand what you hear while learning a foreign language, to fully understand what you are reading, and to improve your writing and speaking skills. This can be done in real time and interactive way with Web 2.0 tools. In this study, it is aimed to examine the effects of Web 2.0 tools on education and the problems encountered in second language and the suggestions recommended by teachers. Within this scope, 17 teachers who are working in private schools and using the Web 2.0 tools in their French, German and Spanish classes were interviewed.. Professional experience of the teachers, experience of using Web 2.0 tools, and the number of training they received on Web 2.0 were analyzed. On the other hand, the tools provided by Web 2.0 tools and the opinions of teachers about the difficulties encountered were examined. Teachers' views on the use of Web 2.0 tools were evaluated. As a result of the study, it has been seen that Web 2.0 tools in the second foreign language teaching offer rich content, attract students' interest and provide motivation. On the other hand, it was found out that teachers experienced most problems such as technical problems and lack of hardware. It has been seen that the teachers are able to receive 2 training sessions a year on Web 2.0 tools.