İlköğretim öğrencilerinin özengen çalgı eğitimi konusundaki yönelimlerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aylin Nur Yavçin

Danışman: ÖZCAN ÖZBEK

Özet:

İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN ÖZENGEN ÇALGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ YÖNELİMLERİNİN BELİRLENMESİ Bu araştırmada, ilköğretim 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin özengen çalgı eğitimi alma durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca özengen çalgı eğitiminin bazı değişkenlerle olan ilişkisi ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu araştırma tarama yöntemi ile yapılan bir araştırmadır. İstanbul ili Avrupa Yakası’nın Beşiktaş, Şişli, Fatih, Kağıthane ve Gaziosmanpaşa ilçelerinden altı; Asya Yakası'nın Kadıköy ve Ümraniye ilçelerinden üç adet olmak üzere toplam dokuz okul seçilmiştir. Seçilen bu okulların 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflarında öğrenim görmekte olan 1204 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Örneklem grubuna uygulanan anket, araştırmacı tarafından uzman görüşleri doğrultusunda hazırlanmıştır. Anket soruları iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm araştırmaya katılan tüm öğrencilere uygulanan 22 sorudan; ikinci bölüm ise sadece özengen çalgı eğitimi alan öğrencilere uygulanan 11 sorudan oluşmaktadır. Elde edilen veriler frekans ve yüzde değerleri hesaplanarak tablolaştırılmış ve yorumlanmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre: • İlköğretim öğrencilerinin büyük çoğunluğunun ( %91) özengen çalgı eğitimi almadığı, • Özengen çalgı eğitiminde en çok tercih edilen çalgının gitar olduğu, • Öğrencilerin çoğunun (%67,5) imkanları olması halinde çalgı eğitimi almak istedikleri, • Özengen çalgı eğitimi alma durumunun ailelerin sosyoekonomik ve sosyokültürel düzeyleri ile anlamlı derecede ilişkili olduğu, • Özengen çalgı eğitimi alma durumunun öğrencilerin dinledikleri müzik türleriyle ilişkili olduğu, • İlköğretim öğrencilerinin en çok dinledikleri müzik türlerinin pop ve rap müzik olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Özengen, çalgı eğitimi, ilköğretim, müzik türleri ABSTRACT STATING THE TENDENCY ABOUT THE AMATEUR INSTRUMENT TRAINING OF THE PRIMARY SCHOOL STUDENTS In this research, it is aimed to find out the situation of amateur instrument training of 4th, 5th, 6th , 7th and 8th level primary school students. Also it is tried to point out the relationship between the situation of amateur instrument training and some parameters. Totally nine school were selected, six of them are from the districts Beşiktaş, Şişli, Fatih, Kağıthane and Gaziosmanpaşa in the Europian part of İstanbul, three of them are from the districts Kadıköy and Ümraniye in the Anatolian part of İstanbul. 4 th, 5th, 6th, 7th and 8th level primary school classes were selected from each school and the sample consisted of 1204 students. The survey applied to the sample group was prepared by the researcher by considering the expert’s opinion. Questions of the survey consist of 2 parts. The first part which is applied to all students has 22 questions. The second part which is applied to the students have undergone amateur instrument training has 11 questions. The frequencies and percentage values obtained were measured, tabled and interpreted. According to the results of this survey: • It is stated most of the primary school student (%91) haven’t undergone an amateur instrument training. • Guitar is the most preferred instrument at the amateur instrument training. • Most of the students (%67,5) wants to undergo instrument training if they have opportunity. • There has been found a relationship between the situation of amateur instrument training and families’ socioeconomic and sociocultural level. • There has been found a relationship between the situation of amateur instrument training and the music genres that the students prefer listening to. • It is determined the students' favourite music genres are pop and rap music. Key Words: Amateur, instrument training, primary school, music genres