Sigorta şirketlerinin stratejik güç unsurlarının sigorta acenteleri üzerindeki yaptırım boyutunun istatistiksel teknikler ile incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Ekonometri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CÜNEYT TUNÇ

Danışman: DİLEK ALTAŞ

Özet:

Anahtar Kelimeler: Sigortacılık,Sigorta Şirketeleri, Dağıtım Kanalı, Sigorta Acenteleri, Güç, Etki, Faktör Analizi, Regresyon, Güç olgusu, sosyal ilişkiler içerisinde karşılıklı etkileşimin olduğu her yer ve zamanda etkisini göstermektedir. Gerek sosyal ve insani ortamlarda gerekse örgüt yapısının oluştuğu kurum ve kuruluşlarda, hep bir arada bulunmak durumunda olan bireyler veya kuruluşlar arasındaki karşılıklı ilişkiden doğan, birinin diğerine olan bağımlılığı, güç olgusunun temelini oluşturmaktadır. Güç, belki de insanoğlunun en yaygın sosyal olgusudur. İnsan hayatında son derece önemli bir yere sahip olan Güç konusu, günümüzde ekonomik faaliyetlerini sürdüren şirketler ve bu şirketelerin tedarikçisi konumunda olan dağıtım kanalları arasında da önemli yer tutmaktadır. Bu çalışma, ekonomik büyüme içindeki payını her yıl arttıran ve gelişmekte olan Sigortacılık sektöründe faaliyet gösteren Sigorta Şirketleri ile sektörün en büyük dağıtım kanalı olan Sigorta Acenteleri arasındaki güç ilişkisinin boyutlarını belirlemek; Sigorta Şirketlerinin sahip olduğu stratejik güç kaynaklarını tanımlamak ve bu güç kaynaklarının acenteler üzerindeki etkisini tahmin etmek adına Türkiye genelinde faaliyet gösteren 637 acentenin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Bu acentelere, güç algısını ve gücün etkisini belirten bir ölçek demografik sorular ile birlikte uygulanarak, güç kaynakları ile anlamlı korelasyonlar bulunmuş ve Güç - Etki modeli tahmin edilmiştir. Ayrıca güç algısının, acentelerin demografik yapılarına göre (faaliyet süresi, çalıştırılan personel sayısı, eğitim düzeyi, çalışılan sigorta şirketi sayısı...) farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Keywords: Insurance, Insurance Companies, Distribution Channel, Insurance Agencies, Power, Influence, Factor Analysis, Regression,  ABSTRACT A case of mutual interaction in the social relations of power that shows the effect of each place and time. Social and human environments and organizations formed the structure of institutions and organizations, making together the mutual relationship between individuals or organizations arising from reliance on the one party to the other, form the basis of the phenomenon of Power. Power has been the most common social mankind, perhaps. Is extremely important in a person's life as an issue of continuing economic activities nowadays, Power companies and the supplier of this company among the important place which distribution channels. In this study, economic growth increases every year, and its share in developing the insurance sector with the largest distribution channel of insurance companies with insurance agents to determine the size of the power relationship between; Insurance companies and define the strategic power resources have the power to predict the impact on the resources of agencies on behalf of Turkey, which operates across the 637 was carried out with the participation of the agencies. These agents, the effect of the perception of power and power combined with a scale that indicates the demographic questions, found significant correlations with power supplies and power-impact model has been estimated. Also according to the demographic structure of the perception of power, Agency (period of activity, the number of staff employed, education level, number of insurance company worked...) shows the differences are explored.