Kuyruk modelleri ve Bayburt Devlet Hastanesine uygulanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fırat Cengiz

Danışman: TUNCAY CAN

Özet:

ABSTRACT Queuing theory which was anounced by Johannsen with his "Waiting Times and Number of Calls" article in 1907 for the first time,can be defined as a mathematical approach to analyse waiting lines.One of the most important problems of today's companies is ,not to establish an effective service system for it's customers. Cases given to service or units needing service,cause waiting line problem if they are idle or waiting.Therefore in a queue event,cost appears due to time loss because of waiting.Queue analysis has aim for minimizing customer waiting and service capacity costs.Queue models are studied as single -and multi- canal models,in two groups.Kendal Lee Taha imaging is used as suitable notation for summarizing the characteristics of queue condition.FIFO,SIRO,LIFO rules are applied for putting units in waiting lines into service mechanism.Optimum service number and optimum service deby are calculated through queue decision models.Queue applications in Bayburt State Hospital registration department are eternal input ,eternal queue,multi-canal queue models. During two-week-lang examining and surveillance period,5 work day regarded as basis and one-hour periods used as time -unit for mathematical and cost calculations of those work days.Patients incomes were detected day by day,patients registry numbers and cost information were taken from hospitals ORAHBS system.After day by day calculations,needed optimum open desk number and cost information related to those days,were analyzed with WINQSB and elicited economic outputs were tried to elicit. Hospital's goal for patients registartion is keeping patients waiting probability at 15% level. It's sure that Bayburt State Hospital will have economic profit as well as prestige with the use of queue models,and the hospital will have been realized its goal for total quality aspect. İlk defa 1907 yılında "Bekleme Zamanları ve Telefon Etme Sayısı (Waiting Times and Number of Calls") isimli makalesiyle Johannsen tarafında ortaya atılan kuyruk teorisi bekleme hatlarının analizine yönelik matematiksel bir yaklaşım olarak tanımlayabiliriz.Günümüz işletmelerinin en önemli sorunlarından biri,müşterilerine etkin bir servis sistemi oluşturamamaktır. Servis gerektiren üniteler veya servise verilen olanaklar,boş kaldığı veya beklediği takdirde bir bekleme hattı problemi ortaya çıkmaktadır.Bu nedenle kuyruk durumunda bekleme sonucu önemli bir zaman kaybı nedeniyle belirli bir maliyet durumuyla karşılaşılır.Kuyruk analizinin hedefi müşteri bekleme maliyetleri ve servis kapasitesi maliyetlerini minimize etmektir. Kuyruk modelleri tek kanalı ve çok kanallı kuyruk modelleri olarak iki grupta incelenir.Kuyruk durumunun karakteristiklerini lemek için uygun bir notasyon olarak Kendal Lee Taha simgelemesi kullanılmaktadır.Bekleme hattındaki bekleyen birimlerin servis mekanizmasına alınmasında öncelik FİFO,SIRA,LIFO kuralları uygulanmaktadır.Optimum servis sayısı ve optimum servis debisi kuyruk karar modelleriyle hesaplanır.Kuyruk modellerinin Bayburt Devlet Hastanesi kayıt kabul gişelerine uygulanması esas model sonsuz gelişli sonsuz kuyruklu çok kanallı kuyruk modelleridir. İki haftalık inceleme ve gözlem zamanında 5 çalışma günü esas alınmış ve bu günlere ait matematiksel ve maliyet hesaplamalarında 1'er saatlik zamanlar birim zaman olarak kullanılmıştır.Hasta gelişleri gün gün sayılarak tespit edilmiş,hasta kayıt sayıları ve maliyet bilgileri hastanenin ORAHBS sisteminden alınmıştır.Gün gün hesaplamalar sonucunda ilgili günlere ait optimum açık olması gereken gişe sayısı ve maliyet bilgileri WINQSB programıyla analiz edilmiş ve ortaya koyduğu ekonomik sonuçlar ortaya konulmaya çalışılmıştır.Hastanenin hasta kayıt kabul için hedefi hasta bekleme olasılığını %15 civarında tutmaktır. Kuyruk modellerinin kullanılmasıyla ekonomik kazancının yanında civar illerdeki emsallerine nazaran prestiji daha da yükselecek olan Bayburt Devlet Hastanesi yönetimi toplam kalite yönünden bir hedefini daha gerçekleştirmiş olacaktır.