Tarih öğretiminde eleştirel ve yaratıcı düşüncenin geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: UMUT DİRİÖZ

Danışman: ORHAN AKINOĞLU

Özet:

Bu araştırma ile orta öğretim okulu tarih konularının öğretiminde eleştirel ve yaratıcı düşüncenin geliştirilip kullanılması, eleştirel ve yaratıcı düşüncenin önündeki engeller, eleştirel ve yaratıcı düşünme yöntem ve teknikleri, eleştirel ve yaratıcı düşüncenin kullanıldığı bir ders ile kullanılmadığı bir ders arasındaki farklar, öğretmenlerin eleştirel ve yaratıcı düşünceyi harekete geçiren etkinlikleri kullanma sıklıkları, gerekçeleri ve konu ile ilgili düşünceleri tespit edilmiştir. Araştırma orta öğretim tarih dersi konularının öğretiminde eleştirel ve yaratıcı düşüncenin geliştirilmesine yönelik uygulamalar hakkında tarih öğretmenlerinin görüşlerini, algılamalarını ve değerlendirmelerini tespit etmeyi amaçladığı için bir yönüyle tarama modeline; eleştirel ve yaratıcı düşünceye uygun yöntem ve teknikler kullanılarak işlenen bir ders ile kullanılmadan işlenen dersin öğrenci başarısına etkisini kontrollü gözlem yoluyla, neden- sonuç ilişkilerini belirlemeyi amaçladığından deneme modeline uygun yapılandırılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular sonucunda eleştirel ve yaratıcı düşüncenin geliştirilip tarih öğretiminde kullanılabileceği sonucuna varılmıştır. Eleştirel ve yaratıcı düşünce yöntem, teknik ve etkinliklerinin geliştirip tarih öğretiminde kullanılması sonucu öğrencilerin başarılarının artacağı, tarih dersine karşı olan tutumlarının olumlu yönde değişeceği öğrencinin eleştiren, sorgulayan, sentez ve analiz yapabilen bireyler haline gelebileceği; tarih dersinin monotonluktan, sıkıcılıktan ve ezbercilikten kurtulacağı, öğretmenlerin aktif, hoş görülü; öğrencilerin meraklı, sabırlı, eleştirici ve yaratıcı özelliklere sahip bireyler olabileceği saptanmıştır. ABSTRACT With this research it is aimed at fixing that the using of developed critical and creative thought of history subject for the secondary education, obstacles in front of them, technigues and methods, differences between the lesson which have been studied with this way and not studied one, the freguency of using the activities bring into action the critical and creative thought of teachers and main reasons and their views related with the topic. This resarch aims at setting the evalutions, perceptions and views of history teachers about the applications to develop critical and creative thoughts to teach historiy lesson subjects in secondary education system. For this reason-result relationships by controlled obseruation of effects on students succes using these correct technigues and methods with a studied lesson and not studied one. In the light of data obtained at the end of research, it is understood thad these tecihnigues can be applied for the historiy teaching. It is also observed that, as a result of using these technigues, methods and activities on historiy teaching – the students’ success will increas and they will analyzeing, criticising and inguiring persons; historiy lesson will get rid of dullness, monotony and memorization . If the teachers are more tolerand and active, the students will have critical, creative, more patient and curious characteristics when these techigues are applied for history lesson.