The impact of multiple intelligences on the relation between reading strategies and reading achievement in efl


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: ORHAN İYİTOĞLU

Danışman: KAMİLE HAMİLOĞLU

Özet:

İNGİLİZCENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÇOKLU ZEKANIN OKUMA STRATEJİLERİ VE OKUMA BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Dünyadaki küreselleşme süreci varsayımının etkisiyle, İngilizce en yaygın kullanılan yabancı dil olarak kabul edilmektedir (Crystal, 1997). Bu nedenle, İngiliz dili eğitimcilerinin alandaki gelişmeleri takip etmeleri oldukça büyük bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda, günümüzde, birçok yabancı dil yaklaşımı ve yöntemi eğitimcilerin gündemindedir. “Çoklu Zekâ Kuramı” da bu güncel yaklaşımlardan biri olarak kabul görmektedir (Armstrong, 2009). Çoklu Zekâ Kuramı, öğrenme stratejileri anlamına gelebilecek birbirinden farklı çoklu zekâ tiplerinin kullanıldığı bir eğitim biçimidir (Gardner, 1983). Son yıllarda bu kuramın yabancı dil eğitiminde kullanımı konusunda birçok çalışma yapılmıştır. Bu araştırmaların ortak savı, öğrenci merkezli bir eğitim-öğretim ortamında İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin İngilizcedeki becerilerini bu yöntemle geliştirmelerinin mümkün olabileceği şeklindedir. Bu çalışmaların birçoğu, yabancı dil öğreniminde en önemli becerilerden biri olarak kabul edilen okuma becerisi üzerine yapılmıştır çünkü okuma becerisi çeşitli bilgi kaynaklarına ulaşmanın ve diğer yetenek alanlarındaki gelişmenin temel aracı olarak görülmektedir. İlgili alandaki çalışmalar incelediğinde, araştırmaların birçoğunun yabancı dil okuma stratejileri ve okuma başarısı arasındaki ilişkiyi inceledikleri; ancak çoklu zekâların bu iki alan arasındaki ilişkiye etkisini inceleyen çalışmaların yapılmadığı görülmektedir. Bu bağlamda, bu tez, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen üniversite öğrencilerinin çoklu zekâlarının İngilizce okuma becerileri ve okuma stratejileri arasındaki ilişki üzerindeki etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışma, ayrıca, yabancı dil okuma stratejileri, çoklu zekâ tipleri ve İngilizce okuma-anlama sınavından alınan puanların cinsiyet, mezun olunan lise türü, devam edilen üniversite türü ve hazırlık eğitimi sonrasında devam edilecek lisans programı gibi değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını da ortaya koymaya çalışmıştır. Bu kapsamda, İstanbul’daki beş farklı üniversitenin İngilizce Hazırlık Okulu’nda okuyan ve İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen 260 üniversite öğrencisi bu çalışmaya katılmıştır. Bu amaçlara ulaşmak için gerekli veriyi toplamak adına Mokhtari ve Sheorey (2002) tarafından geliştirilen Okuma Stratejileri Ölçeği, Mckenzie (1999) tarafından geliştirilen Çoklu Zekâ Ölçeği ve 20 sorudan oluşan İngilizce Okuma Testi uygulanmıştır. Niceliksel verileri değerlendirmek için, SPSS veri tabanı kullanılarak, betimleyici istatistikler, T testleri, Tek Yönlü ve Çift Yönlü Varyans analizleri ve Pearson Korelâsyonu hesaplanmıştır. Sonuçlar, mantıksal-matematiksel zekâsı gelişmiş olan öğrencilerin, problem-çözme okuma stratejisini kullandıklarında, diğer zekâ tiplerine sahip öğrencilere göre İngilizce okuma başarılarının daha yüksek olduğunu göstermiştir. Sonuçlara göre, bayan ve erkek üniversite hazırlık öğrencilerinin genel okuma stratejileri ve alt ölçekler (global, problem çözme ve destek stratejileri) açısından anlamlı bir farklılık göstermedikleri saptanmıştır. Buna rağmen, bayan öğrencilerin, erkek öğrencilerden İngilizce okuma sınavında daha başarılı oldukları görülmüştür. Ayrıca, erkek öğrencilerin mantıksal, bedensel ve kişilerarası zekâlarının bayan öğrencilerden anlamlı bir şekilde daha baskın olduğu, bayanların ise sözel zekâlarının erkek öğrencilerden daha baskın olduğu ortaya konmuştur. Bunun yanı sıra, sonuçlar, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen üniversite öğrencilerinin mezun oldukları lise türü, devam ettikleri üniversite türü ve lisans programlarının İngilizce okuma sınavındaki başarı düzeyleri ve çoklu zekâ profillerinin üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. Ne var ki; sonuçlar adı geçen değişkenlerin okuma stratejileri üzerinde etkili olmadığını göstermiştir. Anahtar Kelimeler: Yabancı Dil Okuma Stratejileri, Yabancı Dil Okuma Performansı, Çoklu Zeka. ABSTRACT THE IMPACT OF MULTIPLE INTELLIGENCES ON THE RELATION BETWEEN READING STRATEGIES AND READING ACHIEVEMENT IN EFL With the assumption of globalization process in the world, English is accepted as the most widely used foreign language (Crystal,1997). Therefore, it becomes really crucial for English as foreign language (EFL) educators to remain updated in English and follow the developments in the field. In this regard, today, a lot of foreign language approaches and methods are on educators’ agenda. The Multiple Intelligence Theory is accepted as one of these current approaches (Armstrong, 2009). This theory is a form of education where different intelligence types implying different strategy use are administered (Gardner, 1983). Recently, a great body of research has been conducted on the application of multiple intelligences in foreign language teaching. The common point of these studies is that, with this approach, it can be possible for EFL students, in a learner-centered education setting where their different intelligence types are appreciated, can improve their English. Most of these studies centered on reading skill since it is regarded as the primary means for gaining access to various sources of information and promoting progress in other areas of language. When the studies in the related literature analyzed, it is seen that a great deal of effort has been allocated to explore the relationship between foreign language reading strategies and achievement while no explicit effort has been made to indicate the impact of multiple intelligences on the relationship between these two concepts. This paper, within this perspective, was carried out to examine the impact of university prep school students’ multiple intelligences on the relationship between their EFL reading strategies and reading achievement. Moreover, this study has attempted to reveal whether EFL reading strategy use, multiple intelligence profiles and scores of reading comprehension test differed according to such variables as gender, alma mater, university type and undergraduate program. Within this perspective, 260 EFL university students enrolled at English Prep Schools of five universities in Istanbul were participated in this descriptive study. Survey of Reading Strategies (SORS), designed by Mokhtari and Sheorey (2002), Multiple Intelligences Survey (McKenzie, 1999) and 20 item Reading Comprehension Test were administered to collect the related data. Thorough SPSS, statistic analysis methods, such as descriptive statistics, T-tests, ANOVAs and Pearson Product-Moment Correlations were adopted to analyze the data. The results of the study indicated that, compared to other intelligences, logically intelligent students who tended to use problem solving reading strategy were found to be significantly more successful in EFL reading comprehension test. The results of the study demonstrated that male and female participants did not significantly differ in terms of reported use of reading strategies and its subscales (global, problem solving and support reading strategies) while females were explored to be better EFL readers than males. Moreover, the results revealed that male EFL readers were more dominant in logical, kinesthetic and interpersonal intelligence than females who were found to be more dominant in verbal-linguistic intelligence than males. Further results have also shed lights on the impact of undergraduate programs, alma maters and university type on EFL students’ reading performance and multiple intelligence profiles while no significant impact of those variables were detected on reported use of reading strategies. Key Words: Foreign Language Reading Strategies, Foreign Language Reading Performance, Multiple Intelligences