Modern dönemde değişen toplumsal roller bağlamında babalık ve babalık deneyimleri: İstanbul örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Cevahir Kakaliçoğlu

Danışman: MELİH ÇOBAN

Özet:

Bu araştırma, geleneksel dönemden modern döneme geçerken toplumsal rollerde meydana gelen değişim bağlamında erkeği ele almıştır. Erkeği babalık rolü kapsamında incelerken, bu rol dahilinde yaşanan babalık deneyimlerini anlamayı ve açıklamayı amaç edinmiştir. Toplumsal cinsiyet alanı nda yaşanan değişimlerin aile içi rollere de yansıdığı gerçeği üzerinden, bir ebeveyn olarak babaların babalık tecrübeleri ve babalık algıları incelenmiştir. Çalışma derinlemesine mülakat yöntemi aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla yarı yapılandırılmış soru formu oluşturulmuştur. İstanbul ili sınırlarından seçilen 18 babayla yüzyüze derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Babalar 2-20 yaş arası çocuğa/çocuklara sahip olan, yüksek öğretim seviyesinde alt orta sınıf sosyo ekonomik sınıftan olan erkekler arasından seçilmiştir. Yapılan görüşmelerde babalar tüm babalık deneyimlerini detaylı biçimde paylaşmışlardır. Aynı zamanda babalık algılarını ve sergiledikleri babalık rolüne dair düşüncelerini de belirtmişlerdir. Mülakatlar neticesinde elde edilen bulgular tematik analize tabii tutularak yorumlanmıştır. Böylece değişen toplumsal roller bağlamında bugünün babalarının neler yaşadığı, geçmişten bügüne babalık rolünde neler değiştiği anlaşılmaya çalışılmıştır. Erkekliğin babalık rolü içinde nasıl bir yorum kazandığı da ortaya çıkarılarak araştırmanın erkeklik çalışmalarına katkı sunması amaçlanmıştır. -------------------- This study deals with men in the context of the change in social roles as they move from traditional to modern. While examining the man in the role of paternity, it aims to understand and explain the experiences of paternity in this role. Fathers' experiences and paternity perceptions as a parent were examined through the fact that changes in gender were also reflected in the family roles. The study was conducted through an in-depth interview method. For this purpose, a semi-structured questionnaire was created. In-depth interviews were conducted face-to-face with 18 fathers selected from the borders of Istanbul. Fathers were selected from men of lower middle class socioeconomic class at higher education level with children / children aged 2-20 years. During the interviews, fathers shared their paternity experiences in detail. They also expressed their perceptions of paternity and their thoughts on the role of paternity. The findings of the interviews were interpreted by subjecting thematic analysis. Thus, in the context of changing social roles, it is tried to understand what the fathers of today have experienced and what has changed in the role of fatherhood from past to present. The aim of the study is to contribute to the masculinity studies by revealing the interpretation of masculinity in the role of paternity.