Fransa’da ilk ve orta dereceli okullarda coğrafya eğitim ve öğretim müfredat, metot ve araç-gereçler açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Münür Bilgili

Danışman: RAMAZAN ÖZEY

Özet:

FRANSA’DA İLK VE ORTA DERECELİ OKULLARDA COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİNİN MÜFREDAT, METOT VE ARAÇ-GEREÇLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ Avrupa Birliği’nin bir üyesi olan ve ekonomik gelişme sürecini tamamlamış Fransa farklı bir eğitim sistemine sahiptir. Eğitim temel olarak merkezden yönetilmekte ve buradan yön verilmektedir. Eğitimin bu özelliği eğitimin tüm kademelerinde ve öğretimi yapılan tüm disiplinlerde etkin olan bir özellik durumundadır. Bu özelliği ile ülke birçok Batı Avrupa ülke sistemlerinden farklı bir konumda bulunmaktadır. Diğer Batılı devletlerin çoğunda olduğu gibi Fransa’da da yerinden yönetim mekanizmalarına giderek daha fazla yetki ve sorumluluk verilmektedir. Okullarda coğrafya eğitimine en erken başlayan devletlerden biri olan Fransa bu alanda bazı eksikliklerine rağmen oldukça gelişmiştir. Coğrafya ilköğretimden liseye Matematik ve Fransızca gibi her sınıfta öğretiminin yapılması zorunlu olan derslerden biridir. Fransa coğrafya müfredat programlarını sürekli yenileyen, uygulamaya dönük, teknolojiye açık, öğrenci merkezli bir model uygulamaktadır. Bu disiplindeki birçok yenilik ülkenin müfredat programlarında yer bulmuştur. Ülkede coğrafya öğretiminde temel alınan kaynak ders kitaplarıdır. Son yıllardaki coğrafyada gelişen anlayışa bağlı olarak bu disiplin ülkede sosyal bir bilim olarak görülmektedir. Okul derslerindeki coğrafyada değişen anlayışa uygun olarak insan ve çevresiyle olan ilişkileri ve sonuçlarıyla ele alınmaktadır. Mekansal analiz ve sonuçları coğrafyanın en büyük uğraş alanı haline gelmiştir. Coğrafya derslerinde eğitim teknolojileri ve Coğrafya Bilgi Sistemlerinin kullanımında önemli eksiklikler ve zorluklar yaşanmaktadır. Araştırma yapılırken tüm eğitim sistemi ve coğrafya eğitimi eleştirel yaklaşımla ele alınmış ve çıkarımlarda bulunulmuştur. Bu sonuç ve öneriler çalışmanın son bölümünde yer verilmiş ve neler yapılması gerektiği sıralanmıştır. Anahtar Sözcükler: Coğrafya, eğitim, müfredat, bakalorya, eğitim teknolojileri. ABSTRACT EVALUATION OF PRIMARY AND SECONDARY GEOGRAPHY EDUCATION IN FRANCE: CURRICULUM, METHODS AND TECHNOLOGIES As a member of European Union, France is a country that has completed its economic development and has a different education system. Education is basically being managed by the central government. This feature of the education system effects on teaching, education and entire disciplines and that situation places France in a different position unlike other Western European countries. Many Western countries and France give more and more power and responsibility to local authorities. France is one of the countries to initiate geography education in schools despite its some shortcomings. From primary to high school in each class geography teaching is an obligation and it is a lesson which forms a part of basic lessons like Mathematics, French. France is implementing a student-centred model, renewing geography curriculum regularly, practical, open to new technologies. Many improvements in the geography education find place in its curriculum. The main source for geography teaching is the course books. With the changing understanding in geography in the recent years this discipline is seen as a social science and now geography deals with the relationships between people and environment mostly. Spatial analysis and its consequences have become the most important part of the discipline. The use of educational technologies, and Geography Information Systems are major shortcomings and difficulties which have been experienced in the geography lessons. During the study, the entire French education system and geography education were treated with a critical approach and made inferences. Conclusions and suggestions given in the last part of the study and said what must be done. Key words: Geography, education, curriculum, baccalaureate, educational technologies.