Müzik öğretmeni adaylarının mesleki yeterlik algıları ve mesleki güdülenme düzeyleri ile akademik başarı algıları arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM TUZCU

Danışman: AYŞE SENA GÜRŞEN OTACIOĞLU

Özet:

MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MESLEKİ YETERLİK ALGILARI VE MESLEKİ GÜDÜLENME DÜZEYLERİ İLE AKADEMİK BAŞARI ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Bu araştırma, Müzik Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Öz Yeterlik Algıları ve Öğretmenliğe Güdülenme Düzeylerini belirleyerek; Öğretmenlik Öz Yeterlik Algıları ve Müzik Öğretmenliğine Güdülenme Düzeyleri ile Akademik Başarı Algı Düzeyleri arasındaki ilişkilerin saptanması ve Öğretmenlik Öz Yeterlik Algıları ile Müzik Öğretmenliğine Güdülenme Düzeylerinin hangi değişkenler dahilinde farklılıklar gösterebileceğini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Tarama yöntemi ile yapılan bu çalışmanın örneklem gurubunu, Marmara Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi ve Abant İzzet Baysal Üniversitesi Güzel sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı, 4. sınıfında öğrenim gören toplam 95 müzik öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmada 3 temel veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar “Öğrenci Bilgi Formu”, Gibson ve Dembo (1984) tarafından geliştirilen ve Diken (2004) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Öğretmen Yeterlik Ölçeği” ve Onuk (2007) tarafından oluşturulan “Müzik Öğretmenliğine Güdülenme Ölçeği”dir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre: • Müzik Öğretmeni Adaylarının Müzik Öğretmenliğine Güdülenme Düzeyleri ile Öğretmen Yeterlik Ölçeği Kişisel ve Genel Öğretim alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. • Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının “Öğretmen Yeterlik” düzeylerinin, üniversiteye geldikleri bölgeye göre farklılaşma gösterdiği; öğrenim gördüğü fakülteye Karadeniz bölgesinden gelen öğretmen adaylarının “Öğretmen Yeterlik” düzeylerinin, diğer bölgelerden gelen öğretmen adaylarına kıyasla düşük olduğu saptanmıştır. Ayrıca Karadeniz Teknik Üniversitesi’nde öğrenim gören müzik öğretmeni adaylarının “Öğretmen Yeterlik” düzeylerinin, Marmara Üniversitesi’nde öğrenim gören öğretmen adaylarının “Öğretmen Yeterlik” düzeylerine göre düşük olduğu saptanmıştır. • Okuduğu bölümden tamamen ve oldukça memnun olan müzik öğretmeni adaylarının “Güdülenme Düzeyleri”, okuduğu bölümden biraz memnun ve hiç memnun olmayan adaylara göre düşük bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Güdülenme, Öz-yeterlik, Başarı, Müzik Öğretmenliği Eğitimi ABSTRACT THE RELATIONSHIP BETWEEN VOCATIONAL SELF-EFFICACY PERCEPTION AND VOCATIONAL MOTIVATION LEVELS AND ACADEMIC ACHIVEMENT PERCEPTIONS OF THE PRE-SERVICE MUSIC TEACHERS This survey aims to point out the relationship between the level of Self efficacy Perceptions and Motivation in Music Teaching as a Profession and Academic Achievement Perceptions; Self Efficacy Perceptions and Motivation in Music Teaching as a Professions’ and also in which circumstances these relations vary by determining the level of self efficacy perceptions and Motivation of the pre-service music teachers in Music Teaching as a Profession. 41 student from Marmara University, 27 student from Karadeniz Technical University and 27 student from Abant İzzet Baysal University Fine Arts Education Department of Music Education, therefore, totally 95 pre-service music teachers who are the students of the 4th grade, have been participated in this survey which is a research done by survey method. In this survey, three basic data collecting tools were used. These tools are “Student Information Form”, “Teacher Efficacy Scale” developed by Gibson end Dembo (1984), and adapted to Turkish by Diken (2004), and “ Scale of Motivation on Music Teaching as a Profession” developed by Onuk (2007). According to the results of this survey: • There has been found a relationship between the pre-service music teachers’ Motivation in Music Teaching as a Profession levels and teacher efficacy scales’ sub-dimensions of personal and general teaching efficacy. • It was stated in this survey that “teacher efficacy level” of the pre-service teachers display differences according to the region that they come from; for example, the “teacher efficacy level” of pre-service music teachers who come from Black Sea Region was confirmed to be low when compared with the other regions. Furthermore, it is confirmed that the “teacher efficacy level” of the students from Karadeniz Technical University is significantly less than “teacher efficacy level” of the students from Marmara University. • The motivation level of the pre-service music teachers who are completely or considerably content about their academic departments was found out to be low when compared with the ones who are rather content or discontent. Key Words: Motivation, Self-efficacy, Achievement, Music Teacher Education