Malik bin Nebi’ye göre eğitimin dini boyutu


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Abdul Razak Hajjooz

Danışman: EMİNE KESKİNER

Özet:

Araştırmamız 20. yüzyılın sayılı Müslüman düşünürlerinden biri olan Cezayirli Malik b. Nebi’nin eğitimin dinî boyutuna dair görüş ve düşüncelerini konu almaktadır. Tezimizde öncelikle Bin Nebi’nin kişiliği, ilmî ve dinî açıdan yetişmesi, Fransız işgalinin ve Fransa’daki öğrenim ve çalışma hayatının yanı sıra hayatı boyunca etkileşimde bulunduğu ilmî ve fikrî şahsiyetlerin kendisinin vizyonunun şekillenmesindeki etkisi ve düşüncesine esas teşkil eden kavramlar üzerinde durulmuştur. Bin Nebi, en çok medeniyete dair görüş ve düşünceleriyle bilinmektedir. Ona göre medeniyetin inşası için gerekli olan insan, toprak ve zaman unsurlarını birleştirecek olan faktör dindir. Medeniyeti inşa edecek insan, hayatı ve düşüncelerinde kutsal düşüncesinin önemli bir yere sahip olduğu eğitim odaklı insandır. Bin Nebi, eğitimin bireysel boyutundan ziyade toplumsal boyutuyla ilgilenmiş, toplumun topyekûn eğitilebilmesinin önemine dikkat çekmiştir. Bu kapsamda çalışmamızda Malik b. Nebi'ye göre genel olarak eğitim kavramı, onun eğitim kavramını konumlandırışında hareket ettiği esaslar ve eğitimin hedefleri üzerinde durulduktan sonra toplumsal eğitim anlayışı ayrıntılı bir şekilde açıklanmaya çalışılmıştır. Ağırlıklı olarak Arapça literatüre dayanan çalışmamızın sonucunda Bin Nebi’nin eğitime dair görüş ve düşüncelerinde temel referansının İslam dininin ana kaynakları olan Kur’an ve sünnet olduğu görülmüştür. Tezimizin modern dönem İslam eğitim düşüncesinin anlaşılmasına katkı sağlayacağı umulmaktadır. -------------------- Our study is about Algerian Malik Bin Nebi, one of the leading Muslim thinkers of the 20th century, on the religious dimension of education. In our thesis, first of all, personality and scientific and religious growth of Bin Nebi, the influence of French invasion and the scientific and intellectual persons with whom he had interacted for his lifetime as well as education and working life in France on forming of his vision, and the concepts constituting basis for his thoughts were discussed. Bin Nebi is best known for his views and thoughts on civilization. According to him, religion is the factor that will combine the elements of human, land and time necessary for the construction of civilization. The person who will build the civilization is an education-oriented person in which his sacred thought has an important place in his life and thoughts. Bin Nebi dealt with the social dimension of education rather than the individual dimension and underlined the importance of total education of the society. In this context, in our study, according to Malik Bin Nebi, after mentioning the concept of education in general, the principles he moves in positioning the concept of education, and the objectives of education, social education approach was tried to be explained in detail. As a result of our study, which is mainly based on Arabic literature, it is seen that the main reference of Bin Nebi in his views and thoughts on education is the Qur'an and Sunnah which are the main sources of Islamic religion. It is hoped that our thesis will contribute to the understanding of Islamic education in the modern era