Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğrenme stillerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Doğan Koç

Danışman: SEMİH YILMAZ

Özet:

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENME STİLLERİNİN İNCELENMESİ Araştırmanın amacı Marmara Bölgesi’ndeki Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğrencilerin öğrenme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışma genel tarama yöntemlerinden ilişkisel tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini 2009–2010 eğitim ve öğretim yılı Marmara Bölgesinde okuyan Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu; Öğretmenlik, antrenörlük, spor yöneticiliği ve rekreasyon bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem seçilirken bölümlerdeki ve üniversitelerdeki öğrenci sayıları göz önüne alınarak oranlı eleman örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde; aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi, x2 testi ve Pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğrencilerin, %46,3’ünün özümleyici, %26,6’sının dönüştürücü %15,6’sının ayırt edici ve %11,5’inin uyum sağlayıcı öğrenme stiline sahip olduğu görülmektedir. Öğrencilerin öğrenme stillerinin onların cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür. Öğrencilerin öğrenme stilleri onların öğrenim gördükleri bölümlere göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Antrenörlük bölümünde okuyanların yüzde 28’i, öğretmenlik bölümünde okuyanların yüzde 31’i, spor yöneticiliğinde okuyanların ise yüzde 41’i dönüştürücüdür. Antrenörlük bölümünde okuyanların yüzde 21’i, öğretmenlik bölümünde okuyanların yüzde 37’si, spor yöneticiliğinde okuyanların ise yüzde 43’ü özümleyicidir. Antrenörlük bölümünde okuyanların yüzde 18’i, öğretmenlik bölümünde okuyanların yüzde 41’i, spor yöneticiliğinde okuyanların ise yüzde 41’i ayırt edicidir. Antrenörlük bölümünde okuyanların yüzde 28’i, öğretmenlik bölümünde okuyanların yüzde 48’i, spor yöneticiliğinde okuyanların ise yüzde 24’ü uyum sağlayıcıdır. Öğrencilerin öğrenme stilleri onların bildikleri yabancı dillerin seviyesine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Yabancı dili çok iyi derecede bilenlerin yüzde 35’i,orta derecede bilenlerin ise yüzde 66’sı dönüştürücüdür. Yabancı dili çok iyi derecede bilenlerin yüzde 24’ü,orta derecede bilenlerin ise yüzde 76’sı özümleyicidir. Yabancı dili çok iyi derecede bilenlerin yüzde15’i,orta derecede bilenlerin ise yüzde85’i ayırt edicidir. Yabancı dili çok iyi derecede bilenlerin yüzde 24’ü,orta derecede bilenlerin ise yüzde 76’sı uyum sağlayıcıdır. Öğrencilerin öğrenme stilleri milli sporcu olanlarla olmayanlara göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Milli sporcu olanların yüzde 16’sı, milli sporcu olmayanların yüzde 85’i dönüştürücüdür. Milli sporcu olanların yüzde 14’ü, milli sporcu olmayanların yüzde 86’sı özümleyicidir. Milli sporcu olanların yüzde 9’u, milli sporcu olmayanların yüzde 91’i ayırt edicidir. Milli sporcu olanların yüzde 0’ı, milli sporcu olmayanların yüzde 100’ü uyum sağlayıcıdır. Öğrencilerin öğrenme stilleri onların babalarının öğrenim durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğrencilerin öğrenme stilleri onların annelerinin öğrenim durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğrencilerin öğrenme stilleriyle yaş grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği, diğer bir anlatımla öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile onların yaş gruplarıyla arasında anlamlı bir bağlantı olmadığı görülmektedir. 21 yaş ve altı öğretmen adaylarının yüzde 59’u dönüştürücü, yüzde 57’si özümleyici, yüzde 47’si ayırt edici ve yüzde 64’ü uyum sağlayıcıdır. 22 yaş ve üstü öğretmen adaylarının ise yüzde 41’i dönüştürücü, yüzde 43’ü özümleyici, yüzde 53’ü ayırt edici, yüzde 36’sı uyum sağlayıcıdır. Öğrencilerin orta öğretimden mezun olunan alan türüyle öğrenme stilleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yoktur. Öğrencilerin mezun olunan okul türüyle öğrenme stilleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık vardır. Bu sonuca göre, öğretmen lisesinden mezun olanlar anadolu lisesi, spor bölümü, düz lise ve meslek liselerinden farklıdır. Öğrencilerin devam edilen sınıfla öğrenme stilleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yoktur. Bu sonuca göre, 2.sınıfta okuyanlar 3.sınıfa göre,1.sınıfta okuyanlar 4.sınıfa göre,4.sınıfta okuyanlar 2.sınıfa göre birbirlerinden farklıdır. ABSTRACT The aim of the survey is to observe the students’ style to learn in the measure of variables attending to the Schools of Physical Education in Marmara region. The Work is figured from general scanning methods to relational scanning method. The population of the survey is consisted by the coaching, sports manager ship, recreation students of Physical Education Schools in Marmara region. While the selection of sampling, the number of students is considered and proportional factor sampling is used. KOLB Ögrenme Stilleri Envanteri (KOLB Inventory of Learning Styles) is used as the source of data. During the analysis of data arithmetical mean, standard deviation, t-test, one way variance analysis, x2 test and Pearson correlation analysis are used. As the results, the %46, 3 of the students have an assimilating, %26, 6 a converting, %15, 6 a distinguishing and %11, 5 of the students an attuning way to learn. It is noticed that the learning style of students depends upon their gender. It also depends significantly upon the academic division their attending. The %28 of the students in coaching, %31 in teaching and %41 in sport management are converters. The %21 of the students studying in coaching division, %37 in teaching and %43 in sport management have an assimilating method to learn. Also the %18 of the students in coaching academic division, %41 in teaching and sport management tend to distinguish while they learn. Besides %28 of coaching students, %48 of teaching students and %24 of management students are at tuners. Otherwise the method of learning shows a reasonable difference in their knowledge of foreign language. The %35 of advanced speakers and %66 of intermediate speakers tend to have a converting way to learn. In addition %35 of advanced speakers and %66 of intermediate speakers are converters. Furthermore %24 of advanced speakers has the style to learn with assimilating, %15 of them with distinguishing and %24 of them with attuning. On the other hand %76 of intermediate speakers are assimilators, %85 is distinguishers and finally the %76 of them is attuners. The learning method of students also depends upon if they are national sportsmen of not. The %16 of national sportsmen learns with converting, %14 with assimilating, %9 with distinguish but none of them learn with attuning. The %85 of other students is converters, %86 is assimilators, %91 is distinguishers and all of them are attuners. Likewise the method to learn depends upon the education status of their fathers. The %16 of the students whose fathers are primary school graduate is converters, %20 is assimilators, %24 is distinguishers, and % 8 is attuners. The %5 of children of middle school graduate fathers are converters, %16 assimilators, %21 distinguishers and %16 attuners. The %41 of children of high school graduate fathers is converters, %45 is assimilators, %32 is distinguishers and %52 is attuners. Also the %38 of people whose fathers graduated from a university are converters, %20 assimilators, %27 distinguishers and %24 are attuners Moreover the method to learn depends upon the education status of their mothers. The %33 of the students whose mothers are primary school graduate is converters, %39 is assimilators, %47 is distinguishers, and % 40 is attuners. The %28 of children of middle school graduate mothers are converters, %19 assimilators, %24 distinguishers and again %24 attuners. The %19 of children of high school graduate mothers is converters, %33 is assimilators, %18 is distinguishers and %16 is attuners. Also the %19 of people whose mothers graduated from a university are converters, %39 assimilators, %12 distinguishers and %20 are attuners A statistical relation between the ages of students and their learning method can’t be seen. So their learning method does not depend on their age. The %59 of 21 and under 21 students are converters, %57 assimilators, %47 distinguishers and %64 are attuners. %41 of older students is converters, %43 assimilators; %53 distinguishers and %36 are attuners There is no statistical relationship between their field of education they graduated from and their learning method and also between their grades in which they are.