Yeni medyanın ekonomi politiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALİ AYDIN

Danışman: Orhan Baytar

Özet:

ÖZET Yeni medya tıpkı geleneksel medya gibi kapitalist piyasa koşullarında varlığını sürdürmektedir. Bu bağlamda piyasa ekonomisinin bir parçası olarak kapitalizmin küreselleşmesi ve yeniden üretiminde önemli bir rol üstlenmektedir. Yeni medyanın bu etkinliği, 1970’lerde başlayan neoliberal politikalar irdelendiğinde daha da anlaşılır hale gelmektedir. Yeni medyanın ortaya çıkışı ve gelişimi, kapitalizmin küreselleşmesini sağlamış ve bu sayede krizler aşılarak yeni sömürü tarzları ortaya çıkmıştır. Bu yeni sömürü biçimleri üçüncü dünya ülkelerine demokratikleşme, özgür ve refah toplum gibi vaatlerle pazarlanmış ve bu ülkeler piyasa ekonomisinin yeni pazarları haline getirilmiştir. Yeni medyaya dair iyimser yaklaşımların aksine, adil ve demokratik bir toplumsal yapı inşa edilemediği gibi eşitsizlikler artmıştır. Küresel kapitalist piyasa koşullarında varlığını sürdüren yeni medyanın egemenler yararına işleyen bir toplumsal yapının yeniden üretimde üstlendiği rolleri sorgulayan bu çalışmada, iletişim incelemelerinde egemen olan ana-akım/liberal yaklaşımlardan farklı olarak Marks ve Engels’in teorilerinden beslenen, eleştirel ekonomi politik yönteme başvurulmuştur. Yeni medyayı eleştirel ekonomi politik bağlamda inceleyen araştırmacılar, yeni iletişim teknolojilerinin sadece kapitalizmin küreselleşmesine katkı sağlamakla kalmayıp, yeniden üretiminde de etkin olduğunu öne sürmektedir. Bu çerçevede yeni medyanın önemli bir kolu olan dijital haber medyası da ideolojik ve ekonomik açıdan kapitalizmin yeniden üretiminde önemli roller üstlenmektedir. Yeni medyanın üstlendiği bu rolleri ortaya çıkarmak amacıyla Türkiye’de en çok ziyaret edilen haber sitesi olan haberler.com’un maddi üretim yapısının metinler üzerindeki etkileri, nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine mülakat ve içerik taraması tekniklerine başvurularak incelenmiştir. -------------------- ABSTRACT The new media exists in the capitalist market just like the traditional media. In this sense, as a part of markets economy it plays a crucial role of globalising the capitalism and reproducing it. This new activity of the new media becomes more understandable when the neoliberal policies, which has started in 1970’s, are scrutinized. The ocurrance and evolution of the new media made capitalism global and thus, by overcoming the crisises new types of exploitation appeared. This new types of exploitation commercialized to third World countries as the promise of democratization and being free and weal society. On the contrary of optimistic approaches towards the new media not only the fair and democratic society was not buit but also the inequalities has increased. In this study which interrogates the roles of the new media existing in the conditions of global capitalist market place as an undertaker when reproducing of a new society works hegemons’ good, differently from the approaches of main-moves/liberal which rules the communicative researches, it is adopted a critical political economic method that derives from the theories of Marx and Engels. The researchers who examines new media in terms of critical political economy,suggests that not only the new communication technologies contribute the globalization of capitalism but also effective in reproducing it. In this concern ,from ideological and economical perspective ,the digital news media as an important apprentice of new media takes crucial part in reproduction of capitalism. In this research, in order to reveal this roles undertaken by the new media,the effects of the most visited news platform of Turkey’s, haberler.com, on content of materialist production texts examined using the detailed interrogation and content analysis to qualitative research methods.